Lille of Rijsel?

Gisteren vroeg me een Rotterdamse automobilist de weg naar Lille , Ik wees vanuit Gent in de richting van Antwerpen.
Men vraagt toch ook niet de weg naar Gand

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat wil je nu weten dan ...
of die persoon zich wil melden ..
of die er is aangekomen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lille is een stadje in Antwerpen ...niet moeilijk te vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je het vervelend vindt dat je hem waarschijnlijk naar de verkeerde Lille hebt gestuurd, maar je deed het zo te horen niet expres.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
je kan toch zeggen bedoel je in Frankrijk of Antwerpen

Het beste antwoord

Het Lille dat de automobilist bedoelde is, zoals jij ongetwijfeld zelf ook weet, de *Franse* naam van een *Franse* plaats.

Noch deze Franse plaats, noch de Rotterdamse automobilist zijn partij in de idiote taalstrijd die jullie in België nog steeds denken te moeten voeren (serieus, hebben jullie daar geen grotere problemen?). De automobilist zal zich geen moment gerealiseerd hebben dat hij op gevoelige tenen trapte, die vroeg gewoon keurig naar de weg.

In Nederland gebeurt het zo vaak dat iemand de weg vraagt naar 'Emsterdem', 'Joutreckt' of 'Ze Heegh'. 'Entwurp' zal best ook wel eens langskomen, of 'Brassels'. Wat we dan doen? Kijken of we de persoon die het vraagt begrijpen, en als we de weg kennen, die wijzen. Dat is namelijk wat beschaafde mensen doen.

Jij blijkbaar niet.

Gefeliciteerd, je hebt één van de ergste vooroordelen die Nederlanders soms hebben over Belgen keihard bevestigd: dat jullie heel kinderachtig bewust doen alsof jullie iets niet begrijpen als jullie een politiek issue hebben met de taal waarin (een deel van de) vraag is gesteld. Als een soort kleuter die zijn vingers in zijn oren stopt en heel hard 'ik hoor je niet lalalalalalala' schreeuwt. Ben je nu trots op jezelf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
scherp door de bocht hoor!!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Haha, wat een belerende reactie, wijsneusje. Ironisch genoeg bevestigt u op uw beurt "keihard" het vooroordeel van veel Vlamingen over ons: altijd alles beter weten. Bovendien, misschien wilde de automobilist wel naar het dorp Lille bij Turnhout, in welk geval hij perfect de goede kant op is gestuurd.

Andere antwoorden (5)

Lille is de meer bekende internationale naam. De naam Rijsel is weliswaar de Nederlandse benaming van deze stad, maar veel minder bekend.
13 jaar geleden
En je vraag is?

Ik heb geleerd dat Rijssel Lille is, maar ik ken het meer onder de naam Lille als Rijssel.

Lille ligt in Frankrijk, dus lijkt het me logisch dat je de franse naam aanhoudt.
Gent ligt in Vlaanderen, dus vind ik de Vlaamse naam logischer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou natuurlijk nog kunnen dat ie Lille Frankrijk bedoelde :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor veel Nederlanders is Rijsel zelfs een onbekende naam. Wegwijzers in Vlaanderen vermelden Rijsel, soms in combinatie met Lille tussen haakjes. De lijst Buitenlandse Aardrijkskundige Namen van de Nederlandse Taalunie vermeldt Rijsel als Nederlandse naam met de opmerking dat deze vrijwel alleen in Vlaanderen gebruikelijk is.

Rijsel ligt overigens in het deel van Frankrijk (Frans-Vlaanderen) waar ook nog Nederlands wordt gesproken. Sommige basisscholen hebben het zelf als vak. Maar zo groot is die groep nou ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van beiden. Maakt niet uit welke. Jij kan niet weten waar deze persoon vandaan komt, en of hij de verschillen in benaming uberhaupt weet. Als een plaats twee namen heeft, kan je ze beiden gebruiken. Of iemand me hier nou naar leeuwarden of jouerd de weg zou vragen zou me eigenlijk worst wezen. Als ik weet wat bedoelt wordt, krijgt de persoon de juiste richting van me.

Ik zou iemand nooit flauw de andere kant op sturen omdat de naam een andere vorm is dan die ik zelf zou gebruiken.