De plaatsnaam Wyoming komt weinig in Amerika voor. Washington het meest: 91 keer.
Het woord kan 'grote vlaktes', 'afwisselende bergen en valleien', 'bij de grote riviervlakte' of ‘een grote prairieplaats’ betekenen. Toevallig heeft men deze naam aan meerdere plaatsen gegeven.
Er zijn slechts zes steden die Wyoming heten:
https://kingfm.com/six-cities-named-wyoming-that-arent-in-wyoming/
SimonV
een jaar geleden
De naam van al deze plaatsen en van de Amerikaanse staat lijkt terug te voeren op Wyoming in Pennsylvania waar in 1778 een kleine maar heftige en daardoor symbolische veldslag plastsvond.
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Ik heb geen bronnen kunnen vinden die jouw hypothese ondersteunen.
Wyoming in Iowa werd bijvoorbeeld vernoemd naar Wyoming County in New York.
Daar is de naam afgeleid van een Indiaans woord dat 'brede bodemlanden' betekent.
tinus1969
een jaar geleden
Zie de link als bron. Wyoming in Pennsylvania was er het eerst.
tinus1969
een jaar geleden
Mijn tweede bron meldt heel duidelijk: The battle and massacre remained well-known to most Americans for the rest of the eighteenth century and for most of the nineteenth.
tinus1969
een jaar geleden
Wyoming county NY kreeg die naam in 1841. Er staat bij dat de naam is afgeleid van een woord uit de Lenape taal, maar daar woonden geen Lenape. Maar wel in Pennsylvania. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lenape
SimonV
een jaar geleden
Maar bij andere plaatsen zie ik niet staan dat deze om deze reden zo genoemd is...
Bij Waterloo heeft ook een veldslag plaatsgevonden, maar dat betekent niet dat alle plaatsen 'Waterloo' op de wereld daarnaar vernoemd zijn.
tinus1969
een jaar geleden
Omgkeerd zijn alle andere Austerlitz-en genoemd naar de plaats van de Veldslag. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Austerlitz
tinus1969
een jaar geleden
Wyoming in New York is ieder geval geen lokale plaatsnaam. Verder zijn er dus veel locaties vernoemd naar (de slag bij) Wyoming.
SimonV
een jaar geleden
Bij de zes steden die Wyoming heten, wordt nergens expliciet naar deze slag als oorsprong van de plaatsnaam verwezen. Dat wil niet zeggen dat je ongelijk hebt.
Overigens ga je niet in op de vraag waarom de naam 'zo vaak' voorkomt. Ik vind zes keer niet vaak...
tinus1969
een jaar geleden
Juist dat ‘zo vaak’ lijkt me duidelijk: in de 19e eeuw vonden Amerikanen het belangrijk deze slag te herdenken. Blijkt duidelijk uit de bronnen.