Europa is 10,4 miljoen km2, is die oppervlakte inclusief de zeeën?

Soms zegt men dat Europa uit land en binnenlandse wateren bestaat, soms hoor je ook dat bijv. de Noordzee een Europese zee is. Met Europa bedoel ik het werelddeel, dus niet een organisatie zoals de EU, UEFA etc.

een jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Nee.
Wat betreft oppervlakte is Europa het op een na kleinste werelddeel (na Australië). In totaal beslaat het een gebied van 10.400.000 km². In oost-westrichting zijn de uitersten IJsland en Nova Zembla, in noord-zuidrichting zijn dat Frans Jozefland en Kreta, of het iets zuidelijker gelegen eilandje Gavdos, dat onder de bestuursregio Kreta valt. Het werelddeel kan worden verdeeld in drie hoofddelen: een romp die ruwweg bestaat uit Oekraïne, Wit-Rusland en de Baltische Staten en het Russisch gebied ten westen van de Oeral, een Scandinavisch schiereiland en een Europees schiereiland. Het schiereiland Europa, dat in het oosten begrensd wordt door de kortste verbindingslijn (van Kaliningrad tot Odessa) tussen de Oostzee en de Zwarte Zee, is iets groter dan het Arabisch Schiereiland, en vertakt op zijn beurt weer in kleinere schiereilanden zoals het Iberische (Spanje en Portugal), het Apennijnse (de 'laars' van Italië), de Balkan (Griekenland) en Jutland (Denemarken).
Europa wordt hierbij gedefinieerd als:
= het Europese vasteland;
= de eilanden op het Europees continentaal plat (de Britse Eilanden worden tot Europa gerekend);
= eilanden die niet op het Europees continentaal plat liggen, maar gewoonlijk beschouwd worden als behorend tot Europa.
SimonV
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@SimonV, in de infobox rechts op die website staat als oppervlakte 10.186.000 km² vermeld. Hoe is het verschil met de genoemde 10.400.000 km² te verklaren?
SentWierda
een jaar geleden
@Antoni. De oostgrens van Europa (de grens met Azië) is nooit officieel vastgelegd. Daardoor is de oppervlakte van Europa in vierkante kilometer bij benadering. In feite gaat het om het volgen van of vooral rivieren of vooral gebergten.
Er zijn ook bronnen die nog een andere oppervlakte melden. Bijvoorbeeld een atlas stelt: Europa = 9.839.000 vierkante kilometer.
Overigens: het werelddeel Austalië omvat behalve Australië ook: Nieuw Zeeland en Oceanië: 8. 937.000 vierkante kilometer.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.