ik hoorde dat we in de toekomst elke dag onweer mee zullen gaan maken, klopt dit? en wie kan er iets meer over onweer in de toekomst vertellen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dat kan niemand. Onweer is bij uitstek een fenomeen dat heel snel kan ontstaan.
In het algemeen kun je wel zeggen: zolang onze zomers vochtiger en warmer lijken te worden, is het _mogelijk_ dat we heftiger onweersbuien kunnen krijgen, vooral in de klassieke onweersmaand augustus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door de opwarming van de aarde is het niet te zeggen wat het weer in de toekomst zal gaan doen. Verder kun je het weer maar een dag of 3 accuraat voorspellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van wie hoorde je dat dan?
Dan ga diegene maar vertellen dat het grote onzin is.

Men heeft nu al moeite met het voorspellen van het weer van een paar dagen, weken, laat staan: "in de toekomst".
Dat weet niemand.

In grote lijnen is men het er over eens dat het klimaat aan het veranderen is.
Dat gebeurt nu eenmaal op een levende planeet.

Het klimaat is wat we het gemiddelde, gedurende een langere periode op een bepaalde plaats, van alle weersomstandigheden kunnen noemen. Aangezien de aarde al zo’n 5 miljard jaar bestaat heeft de aardbol al meerdere klimaatwijzigingen ondergaan.

Daar zijn nu allerlei doemscenario's voor.
De temperatuur gaat stijgen en de weersomstandigheden worden extremer.

Maar wat het precies wordt en wanneer dat weet nog niemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ons klimaat onderhevig is aan onder andere de opwarming van de Aarde staat buiten kijf.
Echter voor het 'klimaat' in West-Europa verandert er voorlopig niet zo veel. In de Winter dreigen we af te rekenen met de afzwakking van de warme golfstroom door stroming uit het Noorden (dat in de Zomer en Herfst) afkomstig is van het smelten van de Poolkappen: dus koudere Winters.
We zouden in de Zomer iets extremer weer hebben : een lichte temperatuurstijging en heviger weer . Heviger onweer kan men daar uit afleiden.
Een onweer ontstaat echter wanneer de luchtmassa instabiel wordt ....veelal in de Zomermaanden wanneer een koudere lucht , de warme verdrijft.
Dus ik zou meer onweer niet onmiddellijk koppelen aan hogere temperaturen.
Warmer wil wel zeggen ,meer verdamping op de oceaan....dus meer water dat ergens kan vallen....ook stormen dreigen heviger te worden.
Plaatsen die vroeger vochtig waren krijgen minder regen en omgekeerd.
De temperatuur van de Noordzee verhoogt , er komen nu vissen uit de tropen bij ons leven ,terwijl onze vissen vertrekken. Hetzelfde zien we bij insecten ....de tijgermug is er al .....maar ook de malariamug en Zuidelijke gifspinnen rukken op.
Het is mogelijk dat het iets meer zal onweren.....maar zeker niet elke dag ....en er is nog geen enkel wetenschappelijk onderzoek ,die aantoont dat het meer gaat onweren....wel dat ze heviger zullen worden