Wat is het verschil tussen een geoloog en en fysisch geograaf?

Ik kwam beide termen tegen, en na wat rond te hebben gezocht ben ik nog niet veel wijzer geworden. Kan iemand mij misschien uitleggen wat het verschil is tussen deze beide termen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4K
SimonV
7 jaar geleden
Ze lijken ook erg op elkaar. Geologie is de wetenschap die de Aarde, haar geschiedenis en de processen die haar vormen en gevormd hebben, bestudeert. Fysische geografie is die richting van de geografie die zich bezighoudt met de bestudering van de fysische of natuurkundige processen die het landschap vormen en hebben gevormd. Fysische geografie en geologie ontmoeten elkaar in de vakgebieden geomorfologie: de bestudering van de vormen van het landschap en de sedimentologie: de bestudering van sedimenten en sedimentaire processen. Bron: wikipedia
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb inmiddels aan een fysisch geograaf gevraagd en hij beschrijft het als volgt: Een fysisch geograaf zou je ook kunnen omschrijven als een kwartair geoloog. Ze houden zich voornamelijk bezig met het bovenste gedeelte van de aardkorst die is afgezet en gevormd tijdens het kwartair. Een geoloog gaat veel dieper grond in en bestudeerd veel oudere delen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan breuksystemen en dergelijke.

Het beste antwoord

Een fysisch geograaf bestudeert recente processen (holoceen en pleistoceen) in het landschap. Belangrijk is meestal het landschap zoals je dat ziet van bovenaf. Hoe verandert de kaart. Zijn intresse ligt bij ongeconsolideerde sedimenten.
een fysisch geograaf heeft vaak de kennis om menselijke invloeden op het landschap te interpreteren en extrapoleren naar de toekomst. Bijvoorbeeld om uit te rekenen wat een zandsuppletie zal doen met de breedte van een strand en de hoogte van de duinen.

Een (sedimentair) geoloog is vaak bezig met oudere sedimenten die wel geconsolideert zijn (steen zijn geworden). Een geoloog is meer geintresseerd in de ontwikkeling door de tijd en kijkt dus vaker in profiel naar de sedimenten. Een geoloog denkt al snel in termen van miljoenen jaren.

Bij de opleiding aardwetenschappen in Utrecht lopen studenten van beiden richtingen rond. Geologen noemen geografen kleikauwers. Geografen kauwen vaak op een grondmonster uit een boring om te bepalen of het puur klei is. als er zilt in zit dan knarst het tussen de tanden.
Geologen worden stenenlikkers genoemd. zij slaan een stuk steen af met een hamer omdat de buitenkant vaak verweerd en slecht herkenbaar is. Om het verse breukvlak van het steenmonster goed te kunnen bekijken wordt er aan gelikt. Het is dan nat en dat maakt het beter te zien onder een vergrootglas.

Hoop dat dit min of meer duidelijk is zo. Er is zeer zeker heel veel overlap tussen beiden richtingen.