Het is niet mogelijk om precies te zeggen hoeveel landen er zijn op de wereld, omdat er geen vaste definitie van "land" is. De striktste definitie beperkt het aantal landen tot Verenigde Naties. Hierbij zijn 192 landen aangesloten. Maar het Vaticaan, alleen toehoorder bij de VN, wordt ook algemeen als land beschouwd.

Voor andere mogelijke landen is de erkenning minder unaniem:
- Taiwan, dat geen lid meer is van de VN.
- Westelijke Sahara en Tibet, beide bezet door een buurland.
- Palestina, dat een land naast Israel kan vormen.
- Noord Cyprus, alleen erkend door Turkije.
- Abchazië, Nagorno-Karabach, Somaliland, Trans-Nistrië en Zuid-Ossetië, die zichzelf onfhankelijk verlkaard hebben maar door geen andere landen erkend zijn.

Naast dezen zijn er waarschijnlijk nog zo'n tien andere regeeringen in ballingschap, met variërende internationale steun.

En voorts zijn er meer dan veertig langdurig bestaande micronaties, plus een nog veel groter aantal micronaties die alleen zijn opgericht voor een bepaalde politieke boodschap en die daarna vergeten zijn zonder ze weer samen te laten gaan met het land waaruit ze moesten voortkomen.

De antwoorden lopen dus uiteen van 192/193 landen tot zo'n 250 landen of meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet mogelijk om precies te zeggen hoeveel landen er zijn op de wereld, omdat er geen vaste definitie van "land" is. De striktste definitie beperkt het aantal landen tot Verenigde Naties. Hierbij zijn 192 landen aangesloten. Maar het Vaticaan, alleen toehoorder bij de VN, wordt ook algemeen als land beschouwd.

Voor andere mogelijke landen is de erkenning minder unaniem:
- Taiwan, dat geen lid meer is van de VN.
- Westelijke Sahara en Tibet, beide bezet door een buurland.
- Palestina, dat een land naast Israel kan vormen.
- Noord Cyprus, alleen erkend door Turkije.
- Abchazië, Nagorno-Karabach, Somaliland, Trans-Nistrië en Zuid-Ossetië, die zichzelf onfhankelijk verlkaard hebben maar door geen andere landen erkend zijn.

Naast dezen zijn er waarschijnlijk nog zo'n tien andere regeeringen in ballingschap, met variërende internationale steun.

En voorts zijn er meer dan veertig langdurig bestaande micronaties, plus een nog veel groter aantal micronaties die alleen zijn opgericht voor een bepaalde politieke boodschap en die daarna vergeten zijn zonder ze weer samen te laten gaan met het land waaruit ze moesten voortkomen.

De antwoorden lopen dus uiteen van 192/193 landen tot zo'n 250 landen of meer.

(letterlijk overgenomen, zie bron:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij het WK hadden ze het er over dat er 208 landen hadden meegedaan met de voorrondes. maar daar zitten ook landen als Wales en Schotland bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het zelf moeten opzoeken. Er zijn 193 officieel erkende landen.
.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn 192 landen in de wereld.
Maar welke 5 zijn de grootste?

1. Rusland
2. Canada
3. de Verenigde Staten
4. China
5. Brazilië

...en de kleinste?

1. Vaticaan Stad (het land waar de paus woont)
2. Monaco
3. Nauru, een klein eilandje in de Stille Oceaan
4. Tuvalu, een landje vlakbij Indonesië
5. San Marino, vlakbij Italië
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Momenteel zijn er 195 onafhankelijke staten (erkend in de Verenigde Naties) in de wereld.
Tai Wan het vroegere Formosa wordt niet door China en bevriende naties erkend (beschouwen het als een afvallige provincie)(inbegrepen)
Palestina:niet inbegrepen
Er zijn nog tientallen landen die onafhankelijk of quasi onafhankelijk zijn ,maar slechts door enkele landen of soms geen andere landen erkend.
In Europa heeft men bijv. Trans-Nistrië
Turks Cyprus
In Afrika bijv. Puntland
Somaliland
In Azië :Tibet

Toegevoegd na 7 minuten:
Kosovo en Vaticaanstad zijn inbegrepen ,maar (nog) niet erkend door Ver.Naties