Het antwoord van Jeff is niet geheel correct. Nederland is geen eerstewereldland omdat het in West-Europa ligt, maar omdat het een bepaald inkomen per hoofd van de bevolking heeft dat de categorie Ëerstewereldland" rechtvaardigd. De Verenigde Naties hanteren voor de eerste wereld een gemiddelde inkomensgrens van 9266 dollar per hoofd van de bevolking per jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat we tot beiden behoren.
Als je op wiki kijkt naar de tweede wereld, dan zitten wij er ook bij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan Nederland anders echt niet bij de 2e wereld landen terug vinden op wikipedia. Nederland hoort daar ook niet tussen. De onderverdeling 1e, 2e, 3e wereld is geen verhaal van grijstinten maar van zwart en wit. Landen worden maar in 1 categorie tegelijk ingedeeld. De verdeling is overigens verouderd daar de 1e wereld sloeg op de rijke westerse democratieën (lees NAVO en gelieerde landen), de 2e op de communistische landen (lees Warschaupact en gelieerde landen) en de 3e op de ontwikkelingslanden (in de praktijk vooral Afrika).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen enkele reden om Nederland bij de tweede wereld in te delen. We zijn een van de 10 rijkste landen ter wereld. We zijn niet communistisch geweest eb we hebben een inkomen van boven de 10.000 dollar per jaar.
Als wiki meldt dat Nederland in de tweede Wereld hoort, dan heeft iemand dat fout toegevoegd. Zo betrouwbaar is Wikipedia natuurlijk ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland word niet bij naam genoemd, maar staat wel ingekleurd in het kaartje, wat ze de tweede wereld noemen in de ruimste zin.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Secondworld-extended.png
En dat zou dan volgens de definitie zijn dat Nederland als bondgenoot werd gezien van Rusland. Vroeger bestond die indeling qua financiën helemaal niet.

Andere antwoorden (1)

Nederland behoort tot de eerste wereld, daar het in West-Europa ligt.

Wikipedia zegt:

De Eerste wereld is een in onbruik geraakt begrip om de landen van de geïndustrialiseerde en kapitalistische wereld mee aan te duiden. Hiertoe worden gerekend: Noord-Amerika, West-Europa, Zuid-Europa, het westen van Midden-Europa (West-Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Liechtenstein), Scandinavië, Griekenland, Turkije, Taiwan, Zuid-Korea, Japan, Australië, Nieuw-Zeeland, Israël en Zuid-Afrika.
Dit begrip wordt wel verward met het begrip "het Westen", zie Westerse wereld voor een overzicht van definities van dit laatste begrip. Tegenwoordig noemt men de Eerste wereld ook wel "het Noorden".
De tegenhanger van dit begrip is de Tweede wereld, de communistische wereld. De Derde wereld zijn de ontwikkelingslanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk best wel onbetrouwbare bron. Want kijk je op wikipedia bij tweede wereld, dan staat daar OOK Nederland bij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien hoort NL dan bij de anderhalfste wereld ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en een paardekop! ;-)))))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemd; ik kan Nederland bij de 2e wereld niet terug vinden.