Waarom duurt de dag (een klein beetje) langer dan de nacht op de evenaar?

want op precies de evenaar duurt een dag (dan bedoel ik dat het licht is) toch ongeveer 12:03 dat zie ik bijvoorbeeld op deze site.

https://www.sunrise-and-sunset.com/nl/sun/maldiven/midu/2020/september

3 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Dat komt omdat de zon geen punt is, maar een bol met een bepaalde grootte.

Op de evenaar is de zon in principe even lang boven als onder de horizon, maar dit geldt alleen voor het middelpunt van de zon. In het ideale geval staat de zon om 12.00 op zijn hoogst; gaat op om 06.00 uur en gaat onder om 18.00 uur. Maar om 06.00 is de helft van de zon al boven de horizon; het werkelijke moment van zonsopkomst/eerste zonlicht is dus ietsje eerder. Bij zonsondergang gebeurt hetzelfde, maar dan omgekeerd.