waar was het (zee)water na de IJstijd (14.000 jaar voor Chr.) toen de rendierjagers van Polen naar Engeland konden lopen over de toendra?

Ik heb deze vraag gesteld aan NEMO, science communication center. Het (zee)water zou niet opgeslagen kunnen worden in Scandinavië, IJsland en Rusland, want de bodem heeft materiaal dat geen water kan vasthouden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat was niet zozeer na, als wel aan het einde: Het landijs was zo dik (Dik als in: SOms wel eenm kilometer dik) dat er veel minder water in de oceanen en zeeen stond. Het lag dus gewoon op land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ijstijd waarover U spreekt is in feite een opeenhoping van ijstijden ...Van ongeveer 120.000 jaar geleden tot ongeveer 10.000 jaar geleden was gedurende de vierde ijstijd de Noordzee dichtgevroren en men kon aldus de ijsvlakte oversteken.
Het grootste gedeelte was toendra ....maar in de derde ijstijd nog ijskap!

Op onderstaand kaartje kan je de 'grootste' ijsuitbreiding zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We leven nog steeds in de laatste ijstijd. De definitie van een ijstijd is immers een periode waarin er ijskappen zijn. De perioden die men gewoonlijk ijstijd noemt, zijn slechts glacialen. We leven nu in een interglaciaal.