Wat houdt de Kreeftskeerkring in?

Bijvoorbeeld de evenaar is toch waar over het algemeen de zonnestralen "recht" op komen? hoe zit dat dan bij de Kreeftskeerkring wat is daar "speciaal" aan?

3 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

De Kreeftskeerkring markeert de hoogste breedte op het noordelijk halfrond waar de zon in het zenit kan staan, loodrecht boven het aardoppervlak. Dit gebeurt rond 21 juni, tijdens de junizonnewende, en markeert het begin van de noordelijke astronomische zomer.
fremar
3 jaar geleden
Mikaapje
3 jaar geleden
wacht eens? hoe dichter bij de evenaar hoe grootter de breedte? heeft het te maken met de letterlijke breedte omdat het op de evenaar het uiterlijkste puntje van een "bol" is?

Andere antwoorden (1)

De Kreeftskeerkring is een lijn die aangeeft op welke plaatsen de zon nog loodrecht op de aarde kan staan (Kreeftskeerkring is van het noordelijk halfrond, de Steenbokskeerkring van het zuidelijk halfrond), dus dat de zon recht boven de aarde staat. Dit gebeurt rond 21 juni.