Wat betekent de afkorting (bt.) bij een plaatsnaam?

Soms zie ik in een adres naast de naam van de gemeente ook nog (bt.) staan.
Wat willen deze letters juist zeggen?
Is er een verschil tussen bijvoorbeeld Wijgmaal en Wijgmaal (bt.)?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.7K
LeonardN
4 jaar geleden
Weet je zeker dat je het gezien hebt icm met Wijgmaal? Ik zie nog niet zo snel iets wat ik als bedrijventerrein zou bestempelen.
Amadea
4 jaar geleden
Volgens een lijst van geografische afkortingen zou het betekenen dat het in Bhutan ligt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Leonard
In Wijgmaal (Be) is op Google Maps geen bedrijventerrein te zien. Is maar een dorp. De omschrijving Wijgmaal (bt) wordt niet herkend).
LeonardN
4 jaar geleden
Het lijkt inderdaad om Vlaams-Branbant te gaan. https://www.vindeentherapeut.be/zoeken/1830-machelen.html

Antwoorden (1)

Het lijkt er sterk op dat het een in België gebruikelijke afkorting is voor Vlaams Brabant.

Bij veel plaatsnamen in deze provincie zie je namelijk de afkorting (Bt.) staan. Onder meer Tielt, Machelen, Hofstade, Kapellen, Deurne en dus ook Wijgmaal. Daar wordt tevens mee duidelijk gemaakt dat de mensen in die plaatsen Vlaams spreken (in plaats van Frans).
Amadea
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
+Lijkt een veel sterkere uitleg dan bedrijventerrein.
SentWierda
4 jaar geleden
Bij een plaatsnaam als Ruisbroek staat in principe altijd in welke provincie: want er zijn drie plaatsen die zo heten: in Brabant (Bt), Antwerpen (A) en Oost-Vlaanderen (OV). Tweemaal Tielt: Brabant (Bt) en West-Vlaanderen (WV).
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Deurne (A maar ook het Nederlandse Noord-Brabant) en Hasselt (L en het Nederlandse Overijssel).
En er zijn vier plaatsen die Mechelen heten: A, L, en in Nederland: Limburg en Gelderland.