Is de Vaalserberg een berg?

Er zit natuurlijk berg in de naam, maar zo hoog is die natuurlijk ook niet. Wanneer is iets een berg? En hebben we die dan in Nederland?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4K
Amadea
4 jaar geleden
Zie https://www.startpagina.nl/v/overig/vraag/75251/vanaf-hoogte-heuvel-berg/ en https://www.startpagina.nl/v/overig/vraag/67089/heuvel-berg-genoemd/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg:Heuvel_(landvorm)
De definitie in o.a. de wikipediabronnen genoemd in bovengenoemde starpagina's wordt in twijfel getrokken.
LeonardN
4 jaar geleden
Dat is een vraag waarvan het antwoord bepaald wordt door de definitie die je pakt. Er is een veelgebruikte definitie van 1000 voet (~300meter) en een van 2000 voet (~600m). In Nederland zeggen we vaak dat Nederland geen bergen kent, maar alleen heuvels. Waarschijnlijk dus met de 600m-definitie in ogenschouw genomen. De Engelse wiki geeft weer waar sommige van die definities vandaan komen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mountain#Definition
SentWierda
4 jaar geleden
Als een heuvel een berg wordt genoemd is het voor altijd een berg. Je gaat het dan niet ineens over Vaalserheuvel hebben.
En dan kan de berg meer dan 300 meter hoog zijn of 43 meter (Holterberg) of 26 meter (Woldberg) of 17 meter (Havelterberg). Nederland telt volgens de benaming vele bergen.
Edraket
4 jaar geleden
Op zee zijn ijsbergen.
Zijn dat ook bergen?
Het is gewoon spraakgebruik.
crispy
4 jaar geleden
Zoals al meer wordt gesuggereerd: het gaat om de definitie die je hanteert. Het is een berg werk om met schep en kruiwagen de Vaalserberg te verplaatsen, want het is een hele berg zand.
Maar het haalt het niet bij de alpen, als de Vaalserberg daar in een dal tussen de bergen wordt gezet is het maar een pukkeltje.
Voor Nederlandse begrippen is het een berg, want de rest van het land is zo plat als een pannekoek. Op internationale schaal is het niks.

Antwoorden (1)

De Vaalserberg is een heuvel gelegen in de gemeente Vaals met een hoogte van 322,5 meter boven NAP. In België en Nederland zijn we iets bescheidener. Elke hoop die meer dan 600 meter hoog is, mag zich in de Benelux berg laten noemen. Maar we hebben in Nederland geen bergen.
een reliëfvorm die boven zijn laagste omgeving uitsteekt met tenminste 500 m is een berg.
Boven de omgeving uitstekend is trouwens hoger dan boven NAP uitsteken.
Toegevoegd op 20 september 2019 11:11: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zie ook https://www.routeyou.com/nl-nl/location/view/4353459/vaalserberg
LeonardN
4 jaar geleden
"Boven de omgeving uitstekend is trouwens hoger dan boven NAP uitsteken." Kan je uitleggen wat je daarmee bedoelt? Wat nu als de omgeving 50 meter onder NAP ligt en de heuvel/berg ten opzichte van de omgeving 501 meter hoger is, dan is deze heuvel/berg 451 meter boven NAP.
ronron1212
4 jaar geleden
Boven NAP meten is iets anders dan boven omgevings hoogte meten. Vaalserberg ligt 322 boven NAP maar in de omgeving gemeten haald hij de 322 nooit.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Prima antwoord.
Limburg heet inderdaad heuvelland, dat aangeeft dat er geen bergen zijn.
De Vaalserberg is inderdaad een heuvel.
Omdat Limburg sowieso boven NAP ligt en Vaals zelf ook heel hoog ligt (deels volgens mij rond de zeker 100 NAP), zie je ook alleen van ver een heuvel. Je moet dan echt kijken vanuit de omliggende dorpen zoals Epen, Slenaken etc.
De Vaalserberg heeft zijn naam vooral te danken aan de beklimming. Vanuit het dorp naar het drielandenpunt begint de stijging al met zo'n 8 a 9 procent. Uiteindelijk 'trekt' de heuvel voor Nederlandse begrippen lang. Daarom is de 'berg' bekend en geliefd onder wielrenners.
ronron1212
4 jaar geleden
LeonardN de omgeving is hoger dan het NAP
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Denk ik nu aan: De Vaalserberg is een overblijfsel van een krater. Daardoor zijn in de omgeving veel bronnen, ook in België en Duitsland. Een bekend voorbeeld is de Elisenbrunnen in Aken (valt ook te ruiken trouwens).