Is het op 21 maart en 21 september overal op aarde even lang licht?

Want op 21 december is het theoretisch 24 uur donker op de noordpool en 24 uur licht op de zuidpool. Op 21 juni is dat precies andersom. Die overgang moet ergens een halverwege punt hebben, dus dat moet dan 21 maart en 21 september zijn, toch? Maar is het dan ook overal precies 12 uur donker en 12 uur licht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (2)

Ja, die dagen worden de equinox (= gelijke nacht) genoemd. Al in de oudheid onderkende men de bijzonderheid van die dagen. Op die dagen valt het licht dan ook precies op een bepaalde manier door monumenten heen. Bijvoorbeeld bij Abu Simbel en Stonehenge.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent de polen vergeten. Daar komt de zon op of gaat 'ie onder op die dagen.
Nee, het is niet overal even lang licht.
De schemering lengte, zon al onder maar nog niet donker, is afhankelijk van de breedte graad.

Echter, behoudens op de 2 polen zelf, want op de ene gaat de zon een half jaar onder bij de ander komt ie voor een half jaar op, is WEL overal evenlang de zon boven de horizon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, overal behalve op de polen. Je minnaar moet nog maar eens goed de feiten bekijken ;)