Een topografische kaart (topo = plaats, grafisch = beschrijvend) is een kaart die bedoeld is om zo getrouw en volledig mogelijk een deel van het aardoppervlak te beschrijven door de weergave van onder meer het reliëf, de natuurlijke kenmerken, de infrastructuur, de bebouwing, de natuurlijke grenzen, de bestuurlijke grenzen en gebruikte toponiemen. In het dagelijks taalgebruik duidt men dit soort kaarten ook wel aan met de ietwat verouderde term stafkaart.

Een plattegrond is een schematische afbeelding van een ruimtelijk gebied of object op een plat vlak in een verkleinde schaal. Een plattegrond heeft tot doel een plaats aan te geven of een route te bepalen. Over het algemeen is een plattegrond als bovenaanzicht gepresenteerd. Soms wordt een plattegrond als een vogelvluchtperspectief weergegeven.

Een plattegrond is meestal veel minder gedetailleerd dan een topografische kaart.