Kan een land zomaar een stuk van Antarctica claimen?

Op Antarctica zijn er stukken land zoals Marie Byrd wat nog niet geclaimd is door een land. Zou Nederland dit eigenlijk gewoon kunnen claimen? Hoe is dit geregeld?
En waarom is dit nog niet geclaimd? Een groot stuk van Antarctica is geclaimd maar dit stuk niet.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.6K
Antoni
5 jaar geleden
Waarom dit nog niet is geclaimd? Omdat het zo afgelegen ligt. Zo staat vermeld op https://nl.wikipedia.org/wiki/Marie_Byrdland.

Antwoorden (2)

Nee, een land kan niet zo maar een stuk van Antarctica claimen.

Over Antarctica is in 1961 het zogenoemde Verdrag inzake Antarctica gesloten. Het verdrag regelt de internationale relaties ten aanzien van Antarctica.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Antarctica#Territoriale_claims staat over de claims vermeld:

"Het Antarctisch Verdrag behoudt de status quo en "bevriest" alle soevereiniteitsclaims voor de looptijd van het verdrag. Tot de "partijen", de landen die het verdrag zijn aangegaan, behoren alle landen met een territoriale claim, maar ook landen zonder claim, die actief zijn in het gebied, zoals België, Nederland, Rusland, de VS en Zuid-Afrika. Artikel IV van het verdrag beschermt zowel de partijen met als die zonder territoriale aanspraken. Hun activiteiten in het kader van het verdrag kunnen niet worden beschouwd als een verzaking aan hun claims danwel als een erkenning van de aanspraken van andere staten. Ook kunnen hun handelingen tijdens de duur van het verdrag niet gebruikt worden om hun positie te staven of om die van andere staten te betwisten. De partijen kunnen tijdens de duur van het verdrag geen nieuwe claims maken of hun bestaande aanspraken uitbreiden."
...
Marie Byrdland is (destijds) niet geclaimd omdat het zo afgelegen ligt, volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Marie_Byrdland.
...
Correctie: het Verdrag inzake Antarctica is ondertekend te Washington op 1 december 1959, dus niet in 1961.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-Niet elk land heeft dat verdrag getekend, ook met een verdrag getekend kan je in principe claimen.
Ja, alle landen die het verdrag niet ondertekend hebben kunnen zomaar een stuk claimen. De landen die het verdrag ondertekent hebben eigenlijk ook. Sommige van de leden die in het verdrag zitten hebben zelfs een stuk geclaimd.

Nederland heeft ondertekend en zal dus geen claim maken, maar ze zouden het kunnen doen. Dan verbreken ze wel de belofte dat niet te doen. Andere landen die niet dat verdrag ondertekent hebben die stap niet eens en kunnen dus claimen zonder dat ze een belofte breken.
---

"Hierbij claim ik Marie Byrdland"

Zo dat was makkelijk.
---
Of het zinvol is om een stuk land te claimen (ik kan overigens ook heel Duitsland claimen als mijn eigendom, net zo makkelijk) is een andere vraag, maar wellicht wel een goede om je zelf af te vragen. En als je je dat afvraagt en het antwoord(nee is niet zinvol) begrijpt dan zal je begrijpen dat je vraag irrelevant is, of het juiste antwoord irrelevant is.
---
maw JA je kan van alles en nog wat claimen, maar het heeft pas zin als je de daad bij het woord voegt en die claim ook uit gaat voeren. In zo'n geval zou je in een conflict terecht kunnen komen met landen of entiteiten die daar anders over denken.
Toegevoegd op 04 augustus 2018 12:27: tekst
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Een claim zonder enige praktische waarde heeft weinig zin. De claims die al zijn gedaan lijken ook weinig zin te hebben. Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Antarctica#Territoriale_claims staat hierover vermeld: "verschillende landen, vooral landen die dicht bij het continent liggen, hebben in de eerste helft van de 20e eeuw verschillende stukken opgeëist. Deze opeisingen hebben weinig praktische betekenis (...). De meeste van deze landen hebben observatie- of onderzoekscentra op Antarctica binnen het door hen opgeëiste gebied. Andere landen, al dan niet met bases op het continent, hebben geen gebied opgeëist, maar sommige landen, waaronder Rusland, behouden zich het recht voor dit in de toekomst te doen. De claims worden niet erkend door andere landen en door de Verenigde Naties. Een aantal landen, waaronder Nederland, heeft ook nadrukkelijk deze territoriale claims verworpen."
LeonardN
5 jaar geleden
"Een claim zonder enige praktische waarde heeft weinig zin" Klopt, maar de vraag is dan ook niet of het zinvol is, maar of het kan. Ik bevestig dat het kan (en als je wil dat een claim weinig zinvol is). Ik ga echter geen onwaarheden verkondigen (dat het niet kan, omdat ik in zie dat het niet zinvol is). "De claims die al zijn gedaan lijken ook weinig zin te hebben."
Klopt, toch zijn ze een mooi voorbeeld dat " JA het kan" . Ik blijf er dus bij dat het kan en het antwoord dus JA moet zijn.