wat is de grootste rivier van Duitsland?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
13.1K
fisbel
6 jaar geleden
De langste rivier is de Rijn met 865 km. Op geringe afstand gevolgd door de Elbe en de Donau. Wikipedia zoekt het voor u op!
https://www.landenweb.nl/duitsland/
Inekez1
6 jaar geleden
Wat bedoel je met grootste? De langste? Of de rivier met het grootste wateroppervlakte (lengte x gemiddelde breedte), of de rivier met het grootste inhoud (lengte x gemiddelde breedte x gemiddelde diepte) of de rivier met het grootste debiet (hoeveelheid water die wordt verplaatst, dus inhoud x stroomsnelheid)?
WimNobel
6 jaar geleden
Als je de hele rivier telt (niet alleen het stuk in Duitsland) is de Donau (2829 km) een stuk langer dan de Rijn (1233 km) of de Elbe (1164 km).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedoel je een rivier die alleen in duitsland stroomt of die in duitsland ontspringt?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En de Donau (2888km) is de enige grote Europese rivier die naar het Oosten stroomt.
De lengte van de linker oever van de rivier die door Duitsland stroomt is 687km.

Antwoorden (2)

De Rijn ontspringt in Zwitserland en loopt via het zuiden van Duitsland naar ons land.
6 jaar geleden
Dat hangt ervan af wat je bedoelt met de grootste rivier. Waarschijnlijk bedoel je de rivier met de meeste lengte in Duitsland zelf. Andere mogelijkheid zou kunnen zijn de rivier die door Duitsland loopt met de grootste totale lengte. Als laatste kan je de grootte van een rivier ook meten in de hoeveelheid water die hij afvoert (dit noem je het debiet).

Om maar meteen met het antwoord te beginnen waarvan ik denk dat je het wil hebben: dat is de Rijn. 800 kilometer van de Rijn loopt door Duitsland. Het Duitse deel van de Elbe, die in Tsjechië ontspringt is 726 kilometer lang. De Donau ontspringt in Duitsland en legt 687 kilometer af voordat hij de Oostenrijkse grens passeert.

De Donau is uiteindelijk wel een stuk groter dan de Rijn: 2830 om 1239 kilometer. Ook voert de Donau bijna drie keer zoveel water af bij zijn monding.