ligt (stads)regio Arnhem-Nijmegen nou officieel in de achterhoek, of niet meer?

Ik begreep altijd dat Arnhem-Nijmegen een stadsregio was. Nu verdiep ik mij in gemeente Overbetuwe, en zoals de naam al zegt (denk ik) ligt het over de Betuwe, en niet ín de Betuwe... Maar de bewoners zeggen van wel in de Betuwe, en dat zeggen bewoners van bijv Tiel dan weer van niet... Het valt onder (stads)regio Arnhem-Nijmegen zover ik altijd kon vinden op Google. Nu kwam ik dit tegen op Google: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Overbetuwe . Alleen viel het voor mij, door dit verhaal, niet optimaal te begrijpen, en doordat ik niet alles begrijp wat daar zelf staat. En op een andere site van Gelderland (bij Google-Afbeeldingen) vond ik een plattegrond waar alleen de regio's 'Achterhoek' 'Betuwe' en 'Veluwe' opstonden.
Als iemand dit "raadsel" weet op te lossen..? Ik hoop het.

Toegevoegd na 9 minuten:
PS. Dus ligt Gem. Overbetuwe nou in de Betuwe zelf, in de Achterhoek, of gewoon regio (waarvan ik denk stádsregio) Arnhem-Nijmegen, is de grote goeie vraag?

6 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Ik zal proberen antwoord te geven op al je vragen.

-De stadsregio’s zijn per 2015 opgeheven en bestaan in die zin niet meer.
-De Stadsregio viel voor een deel in de Achterhoek. Namelijk de gemeentes:
*Monferland (controversieel)
*Doesburg
-De gemeente Overbetuwe valt in de Betuwe
-De gemeente Overbetuwe ligt/lag wel geheel in de stadsregio Arnhem/Nijmegen.
-De gemeente Overbetuwe ligt zeer zeker NIET in de Achterhoek , het ligt niet eens tegen de Achterhoek aan.

De bronnen:
Betuwe: https://nl.wikipedia.org/wiki/Betuwe
Achterhoek: https://nl.wikipedia.org/wiki/Achterhoek#Gemeenten
Stadsregio Arnhem Nijmegen: https://www.plaatsengids.nl/regio-arnhem-nijmegen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsregio_Arnhem_Nijmegen#Gemeenten

"Dus ligt Gem. Overbetuwe nou in de Betuwe zelf?"
Ja
"In de Achterhoek?
Neen
"Of gewoon regio (waarvan ik denk stádsregio) Arnhem-Nijmegen?"
Ja, althans dat lag deze totdat de stadsregio's werd opgeheven

Toegevoegd na 20 minuten:
Ligt de stadsregio Arnhem-Nijmegen nou officieel in de Achterhoek, of niet meer?

Nee, dat was maar voor een heel klein deel zo. Zeker niet voor het deel Overbetuwe.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Siri1995
6 jaar geleden
Oké, duidelijk antwoord. Wat op Wikipedia staat gaat boven mijn petje namelijk. En ik heb nu zo'n "zelfde soort" afbeelding kunnen vinden op Google (dus die ik niet meer kón vinden (dus is niet precies dezelfde): https://www.google.nl/search?q=gelderland+veluwe+betuwe+en+achterhoek&client=safari&tbm=isch&tbs=rimg:CXGwOu-iOaz8IkA4DdKbQk6MBBBvT0QzG_1RkD6JkbGIjYkwQ_1PGBXWy3hhZHmyFOoHpYJKOYCTlN3M_1z5U95TzuVuvSiwRUWnYU_1KhIJOA3Sm0JOjAQReV3eH8t99hAqEgkQb09EMxv0ZBFJNb8WEbkqMCoSCQ-iZGxiI2JMEUAZJmtmeuVqKhIJEPzxgV1st4YRQgN64-h_1qdoqEgkWR5shTqB6WBEwLeChNZKGDioSCSSjmAk5TdzPEYKytjJsLtGeKhIJ8-VPeU87lboREqhIs6hcO5MqEgn0osEVFp2FPxHcdxGTlFHCvQ%3D%3D&tbo=u&ved=0ahUKEwiG-96ZkcXWAhVGPFAKHfjMBwAQuIIBCCM#imgrc=cbA676I5rPxEmM: .
Alleen staat de Betuwe hier breder op papier, en op die andere juist niet, en stond de Achterhoek langer (nog meer naar beneden) op papier.
Als u nog even kunt bevestigen of deze afbeelding al heel oud is en van welk jaartal (en misschien van welk jaartal die andere is die ik net omschreef) weet ik genoeg.
Bedankt.