Japan heeft voor het grootste gedeelte een gematigd zeeklimaat met warme zomers en vrij milde winters. Het zuiden van Japan heeft een warm zeeklimaat. Van deze Ryukyu-eilanden hebben de meest zuidelijke, de Okinawa-eilanden, een subtropisch klimaat met temperaturen die zelfs in de wintermaanden nog rond de twintig graden liggen. Sommige westelijke gebieden van de eilanden Honsu en Hokkaido hebben een koel tot gematigd landklimaat. Omdat deze gebieden door verschillende bergzones voor een groot deel afgesloten zijn van de Grote Oceaan heeft het zeewater hier veel minder invloed dan aan de oostelijke kusten.
Net als bij ons heeft het grootste deel van Japan echt vier seizoenen, die vrijwel gelijk lopen aan onze seizoenen. De overgangen verlopen echter veel sneller dan bij ons. Terwijl er begin maart nog nachtvorst voor kan komen kan het ruim een maand later al volop zomers weer zijn overdag. De winter duurt gemiddeld van december tot en met maart, de lente van april tot en met half mei en de zomers duren van half mei tot eind september. Oktober en november zijn herfstmaanden. Des te noordelijke je komt, des te groter de verschillen per seizoen zijn. ook duren de tussenseizoen lente en herfst daar iets langer.
In het zuiden van Japan, waar het weer een meer mediterraan tot subtropisch karakter heeft, heb je eigenlijk slechts twee seizoenen. De winters zijn lenteachtig warm met redelijk veel neerslag, de zomers zijn warm tot vrij heet met grote hoeveelheden regen. Winters weer komt hier niet voor en de grootste omschakeling is die van de temperatuur. De hoeveelheid regendagen is vrijwel gelijk gedurende het jaar in het zuiden. Omdat de neerslagintensiteit gedurende de zomer hoger wordt, zijn de uiteindelijke hoeveelheden regen per maand ongeveer twee keer zo hoog dan in de winter.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
thanks