Wat is een v-dal en waarom komen er in Limburg asymmetrische v-dalen voor?

Toegevoegd na 4 minuten:
Is een asymmetrisch v-dal misschien hetzelfde als een trogdal?

Toegevoegd na 4 minuten:
Is een asymmetrisch v-dal misschien hetzelfde als een trogdal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (1)

Een v-dal is een dal dat ontstaat door erosie door water. Het water stroomt door het dal en sleept het materiaal van de bodem met zich mee.
De V slaat op de doorsnede van het dal: als je een lijn trekt dwars op het dal, zie je een V.
De V-dalen in Limburg zijn ontstaan door het stromen van smeltwater tijdens de ijstijden. Tegenwoordig stroomt er geen water meer door de dalen.

Asymmetrische v-dalen zijn in Limburg ontstaan aan het eind van de ijstijden, door zon en schaduw. Aan de kant van het dal waar de zon het meest op schijnt, is de bodem droger en krijg je weinig bodembeweging richting de dalbodem. De dalwand blijft steil. Aan de schaduwkant ontdooit de bovenlaag van de bodem en wordt een grote modderboel die makkelijk het dal in schuift. De dalwand wordt afgevlakt. Je krijgt een asymmetrische V met een flauwe helling en een steile helling.

Toegevoegd na 3 minuten:
En nee, een trogdal is niet hetzelfde. Een trogdal heeft een platte bodem, zoals je in de bron kunt lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord!!!