Waarom vinden tyfonen juist bij deltagebieden plaats?

bijv. in zuid oost Azië

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Reddie
6 jaar geleden
Je linkt hier tyfonen met deltagebieden.
Waarom hebben we in Nederland dan nooit tyfonen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is een goeie... Maar er vinden veel tyfonen plaats in bijv. Filipijnen en dan hoor je meestal dat de ellende bij de deltagebieden het grootst is, maar ik vraag me af waarom daar?

Het beste antwoord

Doordat relatief koude luchtstromingen in aanraking komen met hete luchtstromen kunnen tyfoons onstaan.
Dit gebeurt in november: lagedrukgebieden van de Himalaya verschuiven naar de Andaman Zee en Baai van Bengalen. Daar komen ze in aanraking met oostelijke straalstromen, die luchtcirculatie creëren en tyfoons in de deltagebieden veroorzaken.
SimonV
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn vele rivierdelta in de wereld er zijn een paar gebieden waar tyfoons ( of hurricanes ) voorkomen . Daar waar ze samen voorkomen is het een rampzalige combinatie . Voor tyfoons en orkanen van bepaalde sterkte moeten hele specifieke omstandigheden samen komen die op enkelen plaatsen op aarde in een delta vaak tot rampzalige gevolgen kan leiden . Bangladesh , maar ook Florida en het Caribisch gebied maar ook Hongkong is kwetsbaar. Iedere delta van Zeeland , NewYork tot Venetië is kwetsbaar om die laatste als voorbeeld te noemen daar zijn geen tyfoon's maar vaak wel opstuwende aanlandige winden die het water in een punt opstuwen dus de combi van regen in het binnen land oplopend zee peil en ja de ellende is compleet. Londen en Rotterdam heeft het zelfde maar met ingenieuze waterwerken houd men het meestal droog eigenlijk is bijna heel Nederland een delta dus ontstaan ( kort door de bocht ) uit bezinksel van de grote rivieren en ja de zee die geeft maar die neemt ook weer terug . Zeker nu het zee peil weer stijgt en het land vaak inklinkt door droog legging en ( zoet ) waterwinning Miljarden mensen wonen juist in de grote vruchtbare delta's van de wereld daarom is de ramp zo groot als er wat gebeurd . Dus een delta wekt per definitie geen tyfoon op maar het is de combinatie een langdurige harde storm kan NewYork ook onderwater zetten ( is recent nog gebeurd ) en dat in combinatie met een springtij ( maan en zon trekken het water de zelfde kant op ) ook Nederland is nooit 100% veilig voor de zee . Wat al gezegd ondanks onze dijken en sluizen blijft het kwetsbaar . Venetië stroomt ook vaak totaal onder maar daar komt nu een dam ? Bangladesh is arm en het gebied is zo groot bijna dus onmogelijk