Hoeveel gewicht kan de aarde aan?

Is er een limiet aan het aantal Newton dat de aarde kan 'dragen'?
En hoe veel Newton is dat dan?

En wat zou er gebeuren als er te veel gewicht op de aarde wordt uitgeoefend?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.9K
Erna55
6 jaar geleden
Los meteorietinslagen, heeft de aarde een bepaalde massa die niet veranderd.
Elke atoom is er al, er komt niets bij. Ook al bouwen we huizen, de atomen die er in de stenen zitten, waren er al.
Zo ook de atomen waar wij mensen uit bestaan, waren er al. Het gewicht van alles op aarde neemt niet toe.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55, bedankt voor je antwoord. Ik had daar helemaal geen rekening mee gehouden om eerlijk te zijn. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Gewoon een stom iets van mij. Dankjewel!
erotisi
6 jaar geleden
Toch wordt de aarde continue gebombardeerd met ruimte stof tot wel tonnen per jaar. Ok er verdwijnt ook wat..... De hoeveelheid massa die de aarde erbij kan krijgen om in een leefbare baan te blijven is een andere vraag maar het lijkt erop alsof we wel wat kunnen hebben. Immers de baan van de aarde wordt bijna volledig bepaald door de massa van de zon. Dus als de aarde bijv. tweemaal zo groot zou worden zou dat misschien niet zoveel uitmaken al zal de invloed van de maan anders/minder worden dus of de aarde goed bewoonbaar blijft valt nog te bezien...

Antwoorden (1)

Het is inderdaad niet duidelijk wat met "kan de aarde aan" bedoeld wordt. Maar ik denk niet dat de vraagsteller het heeft over de situatie dat de aarde zo groot of zo zwaar als de zon zou worden. Ik ken geen astronomisch scenario waarin dit zou kunnen gebeuren maar hoe dan ook zouden we het dan ontstane hemellichaam niet meer met de aarde identificeren. Immers de oorspronkelijke aarde zou dan maar een heel klein deel vormen.
Realistischer is de inslag van ruimtemateriaal. Erotisi heeft al opgemerkt dat dit om vele tonnen per jaar gaat. Dat is echter zo weinig vergeleken met de massa van de aarde dat we er niets van merken.
Een inslag van een groter lichaam kunnen we wel merken. Bij inslagen van lichamen van meters tot wellicht een kilometer zal een explosie ontstaan en een krater gevormd worden. Dat dat in het verleden wel gebeurd is staat vast want die kraters kunnen we vinden. Maar kunnen we nu zeggen dat de aarde het "aan heeft gekund"? Deze inslagen hebben ongetwijfeld invloed gehad op de omgeving en soms zelfs op de hele aarde. Vermoedelijk heeft de inslag van een grote meteoriet 65 miljoen jaar geleden geleid tot het uitsterven van de dinosauriërs. Maar moeten we daarom zeggen dat de aarde dit niet aankon? Nee, het is een fase in de ontwikkeling van de aarde en de evolutie van het leven.
In het begin van het bestaan van het zonnestelsel heeft er vermoedelijk een grote botsing tussen twee zich vormende planeten voorgedaan en zijn uit de brokken de aarde en de maan gevormd. Was een van die lichamen vóór de botsing de aarde? Ach, dat is maar welke naam je eraan wilt geven.
Hoe dan ook, er wordt gevraagd naar een gewicht, gemeten in Newton. Een kracht dus. En inderdaad kun je aan meteoorinslagen een bepaalde kracht toekennen. En zorgen die inslagen ervoor dat de grond wordt omgewoeld en er plaatselijk veranderingen in het landschap ontstaan. Maar... dat geldt ook al als ik een schop in de grond steek. Op kleine schaal zijn allerlei verstoringen mogelijk en gebeuren in feite ook voortdurend. Niet door astronomische verschijnselen maar gewoon omdat er menselijk en dierlijk leven, weer en seismiek op onze planeet is.
Ik kom daarom tot de conclusie dat er geen aantwoord in de vorm van een bepaalde hoeveelheid Newton op deze vraag gegeven kan worden.
WimNobel