Hoe zou je lava kunnen vervoeren?

Ik zat zelf te denken aan diamant, maar, zijn er ook nog andere alternatieven om lava te transporteren/vervoeren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Stromende, hete, vloeibare lava vindt zelf wel een weg en is moeilijk te stoppen. Je kan de vraag "hoe zou je stromend rivierwater kunnen vervoeren?" immers ook niet echt beantwoorden.

Gestolde, afgekoelde lava is meestal vergelijkbaar met stenen. Die kan je gewoon oppakken en meenemen naar waar je maar wil.
7 jaar geleden
Gloeiend lava koelt zeer snel af wanneer het geen dikke lavastroom meer is.
Dus gloeiend lava komt niet op de bestemming aan, het stolt onderweg.
Afgekoeld lava kun je gewoon per trein of vrachtwagen vervoeren.

---Als je naar de beelden kijkt van een lavastroom of een lavameer, dan zie je dat er vaak heel snel een donkerzwarte korst op komt; dat is hard, gestolde lava. Het gebeurt dan ook vrij snel dat het buitenste deel van de lavastroom stolt.
Maar het verder afkoelen van een dikke lavastroom kan heel lang duren. Bedenk dat lava een temperatuur heeft van ongeveer 1000°C, soms wat minder soms wat meer. Berekeningen hebben aangetoond na een uur de korst van de lavastroom al afgekoeld is tot ongeveer 400°C; dat is met een tempo van ongeveer 15°C per minuut.
--