wordt het 's zomers volledig donker in Nederland?

Ik was in de zomer een keer naar Denemarken geweest (in Aarhus) en daar wordt het 's zomers niet volledig donker, de zon gaat wel onder de horizon maar echt ''donker'' kun je het niet noemen. Maar omdat Nederland en Denemarken best dichtbij liggen, vraag ik me af of het hier ook 's zomers niet volledig donker wordt. (Ik woon trouwens in Noord-Brabant, onder Tilburg)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (1)

Het wordt tussen 20 mei en 24 juli niet volledig donker in Nederland. Dus een deel van de zomer wel.

Zodra de zon beneden een hoogte van 18 graden onder de horizon komt, is er volgens de astronomie sprake van volledige duisternis. In Nederland eindigt de astronomische schemering niet tussen 20 mei en 24 juli en blijft er een klein beetje restlicht over dat we bij een heldere nacht onder donkere omstandigheden heel duidelijk in het noorden kunnen zien.
SimonV