*7 miljoen jaar geleden werd het fundament van Curaçao gevormd door vulkanische erupties op een diepte van 5000 meter. In korte tijd werd de de 5000 meter geheel gevuld.
Een gedeelte van die vulkanische laag (basalt) moet boven water gelegen hebben gezien de afzetting van erosie materiaal van vulkanische oorsprong/
Onderwater is na de vulkanische erupties leven ontstaan waarbij microscopische kleine zeediertjes zich hebben afgezet waarbij de gelaagde gesteenten in rooi Beroe zijn gevormd. Dit heeft ongeveer 75 miljoen jaar geleden plaats gevonden.
Daarna ondervindt de aardkorst van Curaçao verandering door seismische activiteiten van de aardkorst waarbij er verzakkingen en ophogingen plaats vinden. De verzakkingen (horsten) worden weer (gelaagd) opgevuld. Dit vond ongeveer 65 miljoen jaar geleden plaats.
Daarna vindt er weinig of geen afzettingen meer plaats of als die er zijn geweest zijn die al weg geërodeerd.

5 miljoen jaar geleden vind er rifvorming plaats in de zee rondom Curaçao. Door de wisselende hoogten van de zee door de diverse ijstijden heeft de rifvorming op verschillende hoogtes plaats gevonden.

Uitgebreidere informatie van dit verhaal kan je op onderstaande link vinden.