Wanneer is een plas water een meer?

Vrij duidelijke vraag.

Een vijver is in mijn ogen in een tuin
maar een vijver in een park is veel groter
en als we die echt heel groot nemen, dan noemen we dat plots een meer.
Maar hoe groot moet het zijn om de naam meer waardig te zijn.

8 jaar geleden
6.7K
erotisi
8 jaar geleden
Een plas is een meer dat kunstmatig is ontstaan door turfwinning (afgraving van veen) of de winning van delfstoffen zoals zand en grind. Vaak blijven hierbij diepe plassen achter, tot wel dertig meter diep.
Wateroppervlaktes die in tuinen en parken zijn aangelegd worden veelal vijver genoemd.
Een ven is een natuurlijk ontstaan heidemeer.

Antwoorden (1)

Een plas kan even groot zijn als een meer(tje).
Het onderscheid zit ‘m niet in de afmetingen, maar in het ontstaan:

Een meer is een door land omringde watervlakte, meestal met een ‘voedende’ en soms ook een ‘afwaterende’ rivier. Zo’n rivier is echter geen criterium voor een meer; de afwatering kan ook gebeuren door verdamping en de watertoevoer kan ook direct afkomstig zijn van neerslag.

Een plas is een meer dat kunstmatig is ontstaan door turfwinning (afgraving van veen) of de winning van delfstoffen zoals zand en grind. Vaak blijven hierbij diepe plassen achter, tot wel dertig meter diep.
SimonV