Is er een verschil in vloed aan de beide kanten van de aarde? Zo ja, waardoor komt dat?

Normaal gesproken is het tegelijkertijd vloed aan de kant van de maan als aan de achterkant van de aarde. Maar zit daar ook een verschil in (in hoogte en sterkte) en waardoor ontstaat dat verschil door?

Picture for question
8 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Nee, er is in theorie geen verschil. Je kunt eb en vloed opvatten als een harmonische trilling waarvoor de energie geleverd wordt door de zwaartekracht van zon en maan. Hierbij ontstaan 2 golfdalen, de ebben en 2 golftoppen, de vloeden. Di5t wordt wel verklaard uit het beurtelings tegenover elkaar, haaks op elkaar en in de zelfde richting staan van zon en maan.

Waar je wel een duidelijk verschil in ziet is het verschil tussen eb- en vloedhoogte: Staan zon en maan haaks (2x per maand) dan is er doodtij; staan ze tegenover elkaar (i x per maand volle maan) of in dezelfde richting (nieuwe maan) dan is er springtij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar is er geen verschil dan doordat de ene kant dichter bij de maan zit? Die is toch meer onderhevig aan de zwaartekracht van de maan omdat die kant dichter bij zit?
Er is geen (of nauwelijks) verschil. Véél belangrijker is de vorm van de kust. In Canada is een "strand" waar bij hoogwater ("vloed") 16 meter(!) verschil is t.o.v. laagwater.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Komt dat dan doordat de middelpuntvliedende kracht aan beide kanten gelijk is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Middelpuntvliedende kracht speelt nauwelijks een rol. Zonder zon en maan zou het peil van het zee-oppervlak over de hele wereld in rust zijn (qua waterhoogte). De middelpuntvliedende kracht zou (alweer: heel gelijkmatig verdeeld) wel voor een wat hoger peil zorgen rond de evenaar. Maar zonder verschijnselen als eb en vloed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het even opgezocht: in de Bay of Fundy (Canada) is het verschil zelfs 18 meter!
http://www.nauticlink.com/nl/getijklok/getijdenklok-ebvloed.html
erotisi
8 jaar geleden
Maar wat wordt dan bedoeld met: " De Aarde gaat immers om het gemeenschappelijk zwaartepunt draaien, wat een centrifugaalkracht oplevert die precies tegengesteld is aan de aantrekkingskracht van de Maan." http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Maan/021.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb me inderdaad tijdens het beantwoorden van je vraag niet gerealiseerd dat de combinatie aarde-maan om een middelpunt draait dat niet precies het middelpunt van de aarde is.
Ik weet ook niet hoe groot het effect is op hoog- en laagwater, maar ik denk dat het van verwaarloosbaar belang is. In ieder geval roteert dat effect over de aarde, net als de vloedberg zelf, en is dus niet op een bepaalde plek of halfrond te lokaliseren.