hoe kan er verschil zijn tussen hoge en lage druk gebieden?

ik weet dat dit met de zon te maken heeft en het botsen van polaire wind met wind van het middellandse zee gebied enz. Maar wat eigenlijk mijn vraag is waarom wordt het verschil niet opgevuld? want van hoge drukgebied stroomt naar een lage druk gebied om het verschil te vullen maar hoe kan het dat dit niet gebeurd? en de lage en hoge druk gebieden altijd ongeveer op de zelfde plek blijven? (laag op de evenaar, hoog op 60 graden noorden breedte en weer laag op de polen enzo.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De druksystemen blijven bestaan, omdat de aarde telkens opwarmt en afkoelt. Zoals je weet, ontstaan lage drukgebieden op plaatsen waar de aardbodem heel warm is. De lucht boven de aarde wordt verwarmd, de lucht gaat uitzetten en gaat stijgen. Op plaatsen waar de aarde kouder is (b.v. boven zee, of aan de polen) koelt de lucht af, krimpt en gaat dalen.

Zo ontstaan er grote kringlopen van lucht, hoog in de atmosfeer beweegt de lucht in tegengestelde richting van aan het aardoppervlak. Maar altijd van hoge naar lage luchtdruk. En ondertussen vindt aan het aardoppervlak nog altijd opwarming en afkoeling plaats en blijft de hele kringloop in werking, met als grote 'motor' de warmte van de zon!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Ik zou het ook zo ongeveer verwoorden.