Geen van beide in zoverre dat jij en ik zullen stikken als we tot onze kruin wegzakken in zandgrond. Relatief is zandgrond wel zuurstofrijk omdat het uit grotere deeltjes bestaat dan klei, veen en löss en dus meer lucht insluit dan de meeste andere grondsoorten, kiezelbodems uitgezonderd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de grondwaterstand op op boven maaiveld staat dan is de ruimte tussen de zandkorrels vol water en is er dus heel erg weinig zuurstof. Alleen die welke in het bodemvocht is opgelost. Dit geldt ook voor andere bodemsoorten.

Als de grondwaterstand lager is dan bevat een zandgrond veel meer zuurstof dan een bodem die uit klei of loss bestaat. Ten eerste omdat de ruimte tussen de korrels (porieen) groter is vanwege de grovere structuur door de grotere afmeting van zandkorrels. Ten tweede doodat de cappilaire werking veel zwakker is, eveneens door die grotere porieen. Daardoor zijn de porien boven de grondwaterspiegel in zand vaak niet meer dan 1 mm boven het grondwater vol. Bij klei en loss kan dat meer dan een meter zijn.
Tenslotte drogen zandgronden vaak sneller na buien omdat ze beter afwateren; ook weer door die hogere porositeit.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus: ja zand is zuurstofrijker behalve als het vol water zit. Dan maakt het qua zuurstofrijkheid niet uit wat voor grond het is