Waardoor zijn de Pyreneeën en de Alpen ontstaan?

Zoals ik altijd dacht ontstaan bergen door plaat tektonische activiteiten. Hierbij schuift dus het ene continent onder het andere, en hierbij zouden dan bergen ontstaan. Je zou dan verwachten dat wanneer de Afrikaanse plaat onder de europese/aziatisch plaat schuift de bergen dan ontstaan op het grensvlak waar de platen elkaar treffen.
Nu wil het zo zijn dat de Afrikaanse plaats eindigt ten zuiden van de middellandse zee. Maar waarom zijn dan niet in het Noorden van Libie of of zuiden van de Middellandse zee bergen onstaan, maar zo'n 500km noordelijker in Frankrijk en Noord-Italie?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Afrikaanse_Plaat

8 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+)

Het beste antwoord

Dat de bergen niet op de exacte plaats van collisie plaatsvindt komt omdat de plaat die bovenlangs schuift, in dit geval de eurasische plaat, niet perfect over de andere heen kan schuiven. Er treedt frictie op waardoor de bovenste plaat op het collisie punt langzamer schuift dan nodig is. De rest van de plaat laat zich echter niet tegenhouden en schuift gewoon door. Gevolg is dat de bovenste plaat "indikt", en die indikking is wat wij als bergruggen herkennen in het landschap. Overigens is het punt van collisie niet zo duidelijk definieerbaar. Aan de oppervlakte ligt dat (igv Alpen) veel zuidelijker dan diep onder de grond. (zie plaatje in link). De collisie is dus een schuine lijn en in die zin liggen de Alpen nog steeds boven de collisielijn.

Toegevoegd na 29 minuten:
Ten zuiden van de Alpen tref je veel vulkanisme aan (bv Vesuvius, Santorini). Dit komt omdat in eerste instantie dunnere oceanische korst onder eveneens dunnere oceanische korst schuift. Daar waar de onderste korst in de aardmantel smelt ontstaan vulkanen. Pas in een later stadium vindt subductie plaats van continentale korsten met de Alpiene gebergtevorming als gevolg. (zie link 2)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je schrijft in jouw reactie: ".....Er treedt frictie op waardoor de bovenste plaat op het collisie punt langzamer schuift dan nodig is".
Graag wil ik weten wat je daarmee bedoelt met dat ...dan nodig is? Wat is er nodig?? Ik ga er vanuit dat de beweging exact geschiedt op basis van de vrijgekomen krachten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de bovenste plaat perfect over de onderste zou schuiven, dan is er geen indikking. Maar doordat de bovenste plaat door frictie wordt tegengehouden ontstaat spanning. Die spanning kan jarenlang opbouwen, maar op zeker moment is hij zo groot dat zelfs steen gaat buigen en indikken. Het effect kun je thuis nabootsen door een tafelkleed half over de tafel te leggen en vervolgens vanaf de rand van de tafel het kleed naar de andere kant te duwen. Op een glazen tafel is nauwelijks frictie en kun je het kleed netjes over de hele tafel heen duwen. Op een wat ruwere houten tafel ondervindt het kleed frictie. Aan de kant waar jij duwt schuift het sneller dan aan de andere kant. Daardoor zal het kleed gaan buigen en plooien vormen. Overal waar tektonische platen over elkaar heen schuiven is sprake van frictie, maar vooral daar waar dunnere oceaan korst overgaat naar dikkere continentale korst ondervindt de bovenste laag enorm veel frictie. In het voorbeeld zou je een latje op de tafel moeten timmeren en dan proberen het tafelkleed over het latje te duwen.

Andere antwoorden (2)

De Alpiene orogenese was een periode van gebergtevorming of orogenese gedurende het Kenozoïcum. De orogenese vond plaats doordat de continenten Afrika en India samen met een aantal microcontinenten naar het noorden bewogen en daarbij in collisie kwamen met Eurazië, waardoor de Tethys Oceaan sloot. Een hele serie gebergtes ontstond: in Europa de Pyreneeën, de Alpen, de Karpaten en de Dinarische Alpen, in Anatolië de Taurus, Kaukasus en Pontus en in Zuid-Azië de Zagros, Hindoekoesj, Karakoram en Himalaya. Deze gebergten samen worden wel de Alpiene gordel genoemd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Continentale collisie of continent-continent collisie (collisie betekent botsing) is het proces dat in de platentektoniek optreedt als twee continenten tegen elkaar "botsen", waarna gebergtevorming of orogenese kan optreden.
fremar
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar waarom nou juist daar waar ze gevormd zijn en niet op de plaats van collisie?
Bij een subductie schuift de ene plaat onder de andere waarbij de lichtste plaat eronder schiet.
Dit is meestal de oceanische korst van het continent maar op het moment de continentale korsten tegen elkaar beginnen te lopen breekt de oceanische korst af. Vanaf dit moment duwen de continentale korsten tegen elkaar en gaan de korsten omhoog zelfs soms loodrecht maar aangezien gesteente min of meer plastisch is kunnen gevouwen lagen ontstaan.
Bij de vorming van de alpen ligt dit een stuk ingewikkelder omdat hier ook microplaten betrokken zijn die tussen afrika en europa zijn terechtgekomen.