Is er wereldwijd gezien altijd ongeveer evenveel bewolking?

Zo ja hoeveel, zo nee met welke marge?

Je zou op het eerste gezicht zeggen dat gezien de redelijk constante hoeveelheid water en de temperatuur de bewolking globaal gesproken altijd hetzelfde is. Maar is dat ook zo?

Stel dat bijv. nu ongeveer 10% van de aarde bewolkt is, zou er dan genoeg zeewater zijn om 100% van de aarde te bedekken? En hoe warm zou het dan moeten zijn?

8 jaar geleden
1.7K
Reddie
8 jaar geleden
Hoeveel water zit er in de bewolking?
Een rekensommetje.
In Nederland valt er 800mm regen per jaar. Dat is ongeveer 2,5mm per dag.
Als je even simpelweg aanneemt dat het op aarde overal ongeveer hetzelfde is, betekent dat dat er elke dag 2,5mm water mooet verdampen. Op een oceaan die kilometers diep is merk je dat niet echt.
Het klopt natuurlijk niet helemaal. Er is 2x zoveel oceaan als land, en het regent niet overal hetzelfde.
Maar als gedachte bepaling is het wel aardg.

Het beste antwoord

Zoals dat altijd gaat met geografisch/meteorologische vragen is het antwoord complex en afhankelijk van de tijdspanne waarnaar je kijkt.

1) Op korte termijn is het antwoord een grondig "nee." Vandaag kan het best wat bewolkter zijn dan een week geleden.
2) Op middellange termijn is het antwoord ook "nee," maar niet zo grondig. Er zijn seizoensgebonden verschillen. De exacte uitleg is erg complex, maar heeft voornamelijk te maken met de atmosferische convectiestromingen en de hoeveelheid land op die breedtegraad. Waar er veel land is, zijn de schommelingen doorgaans groter dan waar er zee is, maar de verschillen zijn niet zo groot als je misschien zou verwachten.
3) Op lange termijn is het antwoord "bijna." Over een tijdspanne van meerdere jaren zie je dat de totale hoeveelheid bewolking wel varieert, maar toch vrij constant is met een goede 66% en een standaardafwijking van zo'n 1,5%. Momenteel zitten we in een ietwat dalende trend. Deze schommelingen zijn natuurlijk en worden veroorzaakt door fenomenen als El Nino, vulkaanuitbarstingen ea. Het onderzoek naar de impact van klimaatveranderingen loopt nog.

Om op je andere vragen te antwoorden: Ja, er is meer dan genoeg zeewater om heel de aarde te bedekken met wolken. Dat is echter niet zozeer een globale temperatuurskwestie. Wolken ontstaan voornamelijk door temperatuursverschillen en aangezien de atmosfeer uit verschillende lagen is opgebouwd...

Bron: International Satellite Cloud Climatology Project (onder leiding van NASA).