Wat zijn toch al die enclaves in de stad Phoenix in Arizona?

Zoek op Google Maps op "Phoenix" en je krijgt een kaart te zien waarop Phoenix rood is omkaderd. Maar je ziet tevens veel rode enclaves. Wat zijn dat voor dingen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij mij is niets te zien niet de PC en niet op de ipad
tinus1969
8 jaar geleden
Dat zijn stukken (enclaves) die dus niet officieel tot de stad Phoenix behoren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gerardkh: je moet niet de app Kaarten gebruiken op de ipad. Want dan zie je alleen een kaart van Phoenix zonder rode omkadering. Wel kan je in Safari de zoekterm Phoenix invoeren en dan klikken op maps. Dan krijg ik op mijn ipad Phoenix te zien in een rode omkadering. En ook meteen de enclaves. Vooral in het noordoosten en in het zuidwesten barst het van de enclaves.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969: zou het zo simpel zijn? Wat me opvalt is dat die enclaves niet roodomrand zijn als je de kaart van de buurgemeenten erbij pakt. De enclaves in Phoenix-gebied kleuren niet rood bij de kaart van buurgemeente Scottsdale of Paradise Valley. Sterker nog, Scottsdale en Paradise Valley hebben zelf ook weer talrijke enclaves. Bijna alle gemeenten hebben zoiets, tot in Flagstaff, in het noorden tegen de Grand Canyon aan toe. Overal enclaves en nog eens enclaves. Er moet een logische verklaring voor zijn te vinden, maar ik heb 'm nog niet. Jouw antwoord zou kunnen natuurlijk, maar de vervolgvraag is dan: Waar horen die stukjes dan wel bij?

Het beste antwoord

Het zijn eigenlijk geen rode enclaves, maar witte enclaves in het verder rose gemarkeerde grondgebied van Phoenix. De rode lijnen geven de grens aan van gebied dat rose gemarkeerd is en gebied dat niet gemarkeerd is.
Met name in Laveen Village en in het noorden van Phoenix zijn er zulke enclaves.

In Scottsdale zie ik nergens op de kaart zulke enclaves, wat een in een ander antwoord verondersteld verband met ommuurde en airconditioned vakantieparadijzen onderuit trekt.

Wat het wel zijn: deze enclaves zijn zgn. “unincorporated areas”, gebieden die buiten de annexaties door omliggende bestuurlijke eenheden zijn gebleven. Om het met Nederlandse termen te omschrijven: ze kennen dan bijvoorbeeld geen eigen gemeentebestuur en vallen rechtstreeks onder het provinciale bestuur.
https://en.wikipedia.org/wiki/Unincorporated_area

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik heb een met de bedoelde bestuurlijke grenzen gemarkeerd beeld van Google Maps online gezet http://nl.tinypic.com/r/9svyj4/8, met ter vergelijking een indeling van bestuurlijke gebieden van Phoenix en omgeving http://nl.tinypic.com/r/2ue08ix/8.

Toegevoegd na 30 minuten:
O.a. bij de inpolderingen hebben we in Nederland ook gebieden gekend die "nergens bij hoorden". Die werden dan aanvankelijk door een landdrost bestuurd, en daar kwam dan geen gemeenteraad of zo aan te pas.
https://en.wikipedia.org/wiki/Unincorporated_area#Netherlands