welk deel van de temperatuur in de aardse atmosfeer komt van de aarde zelf?

De kern van de aarde is 5000 graden vlak onder de aardkost nog iets van zeg 500 graden. Maar stel de zon zou de aarde niet verwarmen, wat voor oppervlaktetemperatuur zou je dan meten? Omdat het heelal 3 K is en de aardkorst nog iets van 50 km is, zal het dan vriezen op aarde of niet? Maw hoeveel warmte hebben we te danken aan onze eigen aarde?

8 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Wanneer de aarde niet in de buurt van de zon of een andere ster zou staan, dan zou de temperatuur aan het oppervlak zo'n 60 - 80 K zijn. Dat komt door de warmte die ontstaat door radioactieve elementen in de gesteenten. Hoe groter een steenachtig hemellichaam, hoe warmer het is. Want de warmteproductie is evenredig met het volume, dus de derde macht van de straal. Maar de uitstraling is evenredig met het oppervlak, en dus met het kwadraat van de straal. Ook de hete kern van de aarde levert een bijdrage aan de uitwendige temperatuur.
WimNobel
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de bron vond ik dat de interne aarde met 100 graden per 1000.000.000 jaar afkoelt.
Wanneer ik dit per jaar bereken, kom ik op ongeveer 1 graad afkoeling per 10.000.000 jaar. ( al gaat de afkoeling niet precies zo lineair ).
Wanneer de aardkern zo langzaam afkoelt, zal er ook een kleine warmte-overdracht zijn.
Daaruit concludeer ik dat het aandeel aardwarmte heel klein zal zijn.

De Aarde koelt sinds zijn ontstaan zo'n 4,5 miljard jaar geleden af. Het is de interne warmte die de Aarde afgeeft aan de ruimte. De mantel (wat jij magma noemt) die onder de korst zit, koelt af met zo'n 100°C per 1.000.000.000 jaar. Dit is inderdaad heel traag.
Op Aarde gebeurt dit afkoelingsproces op een bijzondere manier, namelijk door platentektoniek. De belangrijkste afgifte van de interne warmte gebeurt immers ter hoogte van de oceaanruggen (waar twee platen uit elkaar drijven).
Anderzijds wordt een deel van de warmte gewoon door de korst afgegeven aan de ruimte, maar dit gaat zeer traag. Waarom? Omdat dit door "geleiding" moet gebeuren (Denk maar aan een metalen staaf die je in het vuur houdt; de warmte die je voelt, is overgedragen door geleiding). Maar korstgesteenten zijn zeer slechte geleiders (dus eigenlijk isolatoren). Vandaar dat de warmteafgifte door de korst zo traag gaat.
Gelukkig dat onze planeet zijn warmte zo traag afgeeft. Anders was er geen platentektoniek. En zonder platentektoniek zouden de omstandigheden in de atmosfeer niet al te gunstig zijn voor hogere levensvormen. Zonder platentektoniek zouden wij hier niet rondlopen.