Wat is het verschil tussen een waterrad en een watermolen?

En kun je dit ook makkelijk zien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Een waterrad wordt aangedreven door vallend of stromend water en dient er voor om energie op te wekken.
Een watermolen wordt (meestal) met windkracht aangedreven en dient er voor om water te verplaatsen.
9 jaar geleden
Watermolens hebben een rad dat de molen doet bewegen. Een waterrad is dus een vast onderdeel van een watermolen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Men onderscheid drie grote types watermolen, waarbij het verschil zit bij het waterrad en de positie tegenover de stroom: een bovenslag-, middenslag- en onderslagmolen.

Een watermolen is een molen die de stroming in een beek of rivier door middel van een waterrad omzet in rotatie-energie, die kan worden gebruikt voor het malen van graan of het persen van olie.

Het allereerste waterrad had twee wielen met schoepen langs de kant. Met de stroomkracht van het water draaide het waterrad en wekte energie op die meestal werd gebruikt om graan te malen. Een nadeel van een waterrad was de beperkte stormkracht. Als de stroom te snel ging dan ging het waterrad kapot.

Bij een watermolen is het waterrad bevestigd in een speciaal gegraven molenbeek.

Toegevoegd na 11 minuten:
onderscheid = onderscheidt
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar een waterrad kan opzichzelf toch ook energie omzetten?
Dus zonder dat het onderdeel is van een watermolen?
En welke verschillen tussen de watermolen en waterrad zijn er zichtbaar?