Als er weinig regen valt in een woestijn, hoe worden de akkers dan bewaterd?

Zijn er speciale manieren om het te doen of andere mogelijkheden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn geen akkers in een woestijn...

Het beste antwoord

Je ziet in Egypte een heel goed voorbeeld. Eigenlijk is dat een woestijn, alleen de smalle strook rondom de Nijl is vruchtbaar. Dus dat stukje woestijn wordt bewaterd door rivierwater dat afkomstig uit de bergen, duizenden kilometers verderop.

Er schijnen trouwens windmolens te bestaan (Nederlandse uitvinding) die met een speciale turbine het laatste beetje vocht uit woestijnlucht kunnen filteren om zodoende alsnog je akkertje te kunnen bewateren. Maar ik weet niet hoe ver het staat met die uitvinding. En of ze een fatsoenlijk rendement hebben. Voor hetzelfde geld leveren ze maar net genoeg water op om elke dag thee te zetten.

Als derde antwoord, tot slot: op sommige plekken in de woestijn worden pompen geslagen die het grondwater van heel erg diep omhoog halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt het water opslaan, meestal zijn er geen vruchtbare akkers in de woestijnen ( dit is gewoon onlogish) en word het water aangevoerd door een rivier of beek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Israël zijn bovengrondse pijpleidingen geplaatst, waardoor regenwater uit vochtiger delen van het land naar de droge woestijngebieden kan worden getransporteerd. Op zo'n manier is er toch leven in de woestijn mogelijk.
Amadea
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Dan is het ook geen woestijn meer.
Door irrigatie vanuit rivieren. Je kan dus niet overal in de woestijn akkers aanleggen, want het water kan natuurlijk niet te ver getransporteerd worden, dat wordt te duur.
Israel heeft op dat gebied goede resultaten behaald dacht ik.