Azië is enorm groot natuurlijk waardoor er "ruimte" is voor verschillende klimaten! Net als Europa bijvoorbeeld, waar ook verschillende klimaten te zien zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het enorm groot is. De oppervlakte is 44.579.000 vierkante kilometer.

Toegevoegd na 5 minuten:
Om je een klein beetje een idee te geven hoe groot dat wel niet is: Europa is maar 10.400.000 km2 groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Azië heel groot is. Een deel van Azië ligt rond de evenaar, waar een tropisch klimaat heerst. Azië loopt van onder de evenaar helemaal door naar het noorden in Rusland, waar een toendraklimaat of een taigaklimaat heerst. Vanaf de evenaar tot de noord of zuidpool kom je allemaal verschillende klimaten tegen. Als je vanaf de evenaar in Azië helemaal naar het noorden gaat kom je dus langs al die verschillende klimaten, terwijl het wel allemaal Azië is. Kortom, gewoon omdat Azië zo groot is :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De klimaatgordels komen min of meer overeen over gans de wereldbol.
Er zijn natuurlijk grote deviaties en anomalieën ,ook in Azië. Het noorden van Azië is polair en sub-polair en in het zuiden overschrijdt het de evenaar. En daartussen zijn dan alle mogelijke klimaten .
Rond de keerkring zijn de meeste woestijnen en steppen ,maar een afwijking is o.a .De Gobi (Binnen-Mongolië)woestijn en de Taklamakan (Sinkiang Oejgoer ) die opmerkelijk noordelijker liggen.
Ook de moesson en passaatwinden hebben invloed.
Het extreme landklimaat in Siberië... verbuigt het koudere klimaat oostwaarts naar het zuiden.
Dan zijn er ook de extreme gebergten en hoogvlaktes...die hun eigen klimaatgordels hebben.
Klimaat zoals in de Benelux vindt ge min of meer in een stukje Oost China , Noord Japan en Zuid Korea (alhoewel....toch extremer)
O ja...Aan de Turkse kust,Libanon en De Israëlische kust is toch nog wat Middellands Zeeklimaat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Azie is een enorm groot oppervlakte, en daardoor heeft die allemaal verschillende klimaten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Azië is een tropisch continent met een warm en vochtig klimaat. Er zijn geen tijden van echte droogte; het hele jaar door valt er voldoende regen. Deze omstandigheden zijn ideaal voor een weelderige plantengroei. Varens, lianen, epifyten (planten die op andere planten groeien), palmen en kruiden. Veel planten groeien het hele jaar.

In het laagland zijn de bomen behangen en met elkaar verbonden door houtige klimplanten en lianen. Stilstaand of langzaam stromend water groeit volledig dicht met waterhyacint en in de bergen zijn de takken en stammen van de bomen overwoekerd met mossen en orchideeën. Azië kent diverse soorten regenwouden, waaronder de uit slechts enkele boomsoorten bestaande mangrovebossen in de kustgebieden.