Waarom delft men steenzout alleen in het oosten van Nederland?

200 tot 300 miljoen jaar geleden was Nederland een open zee. Met de verdamping die toen heeft plaatsgevonden is er steenzout achtergebleven. Waarom is er in Nederland dan niet overal steenzout en kan het dan niet overal gedolven worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Omdat dat kennelijk niet is gebeurd.
Poet
9 jaar geleden
Daar is het iig het eerst gevonden in NL (in 1887 in Twickel, nabij Hengelo). Maar waarom de winning zich niet verder heeft uitgebreid In Nederland weet ik niet.
http://www.geologievannederland.nl/ondergrond/afzettingen-en-delfstoffen/steenzout#head6

Antwoorden (1)

Daar ligt het het dichtst bij het oppervlak. Verder naar het westen ligt het steenzout dieper in de bodem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
klopt, in Twente ligt het zout ca 400 m diep, in het westen soms wel 2 km of meer.