Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen kristallen, edelstenen en mineralen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kristal is een regelmatig opgebouwd lichaam, dat uit 1 mineraal kan bestaan, maar dat hoeft niet.
Het antwoord dat al gegeven is, is zeer goed, maar niet volledig. Een andere vraagsteller had een vraag over kristallen die (volgens mij) loodsulfide zijn. Maar ze kunnen ook zilversulfide bevatten. Ook zijn er 'gemengde' kristallen van meerdere ijzer- en kopermineralen (en nog veel andere). De clou is, dat wanneer de verschillende atomen in het kristalrooster ongeveer dezelfde ruimte in nemen, een kristal echt uit meerdere mineralen kan bestaan terwijl je dit aan de buitenkant niet ziet. Omdat de atomen ongeveer even groot zijn, wordt de kristalstructuur niet verstoord.

Het beste antwoord

Een edelsteen is elke steen die door zijn kleur, glans, vorm of zeldzaamheid de moeite waard is om te verzamelen, of te gebruiken als sieraad, kunstobject of gebruiksvoorwerp.
Vroeger werd er onderscheid gemaakt tussen edelstenen en halfedelstenen. Tot de eerste groep behoorden traditioneel vooral stenen met hardheid 8, 9 of 10 op de schaal van Mohs. Dat geldt voor bijvoorbeeld aquamarijn, smaragd, robijn, saffier en diamant. Zachtere stenen zoals amethist, bergkristal en tijgeroog werden toen halfedelstenen genoemd. Maar heten tegenwoordig dus ook edelstenen.

Een mineraal is een natuurlijk gevormde stof die uit één soort moleculen bestaat. Een edelsteen is samengesteld uit één of meerdere mineralen.

Een kristal bestaat uit één mineraal met een kristallijne vorm. Dat betekent dat het mineraal een regelmatig ogend uiterlijk heeft. De moleculen of atomen zijn gerangschikt volgens een regelmatige patroon. Dit geldt voor de meeste mineralen.
Bij een macrokristallijn kristal is de kristalvorm met het blote oog te zien. Duidelijke voorbeelden zijn bergkristal, amethist, citrien en rookkwarts.
Bij microkristallijne kristallen heb je een sterke microscoop nodig om de kristalvormen te ontdekken. Voorbeelden zijn aventurijn en rozekwarts.

Veel edelstenen zijn kristallen, maar sommige zijn gesteenten. Een gesteente bestaat uit meerdere mineralen. Lapis lazuli, bijvoorbeeld, bestaat uit voor ruim de helft uit lazuliet, en daarnaast bevat het noseaan, hauyn, pyriet en calciet. Door de wisselende samenstelling kan het uiterlijk van de lapis lazuli uiteenlopen van diep donkerblauw tot wit met blauwe vlekken.
SimonV