Is de astronomische schemering met het blote oog waar te nemen?

Er bestaan 3 schemeringsfases: burgerlijke, nautische en astronomische schemering.

Bij de laatste staat het middelpunt van de zon tussen 12 en 18 graden onder de horizon. Staat de zon meer dan 18 graden onder de kim, dan wordt er gesproken van nacht.

Is de astronomische schemering, buiten stedelijke gebieden met lichtvervuiling, eigenlijk met het blote oog te zien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Wikipedia meldt het volgende over de diverse soorten schemering:
Civiele schemering: Het menselijk oog is in staat zonder inspanning gedrukt schrift te lezen. Doelen kunnen worden waargenomen, richten is mogelijk en er zijn weinig of geen belemmeringen voor militaire operaties.

Nautische schemering: Omtrekken van objecten die boven de horizon uitsteken kunnen worden waargenomen. De horizon is duidelijk zichtbaar. Bewegende voorwerpen kunnen op ca. 300 meter worden waargenomen. Navigatiesterren zijn zichtbaar.

Astronomische schemering: Visuele waarneming is niet mogelijk. Het verschil tussen astronomische schemering en volledige duisternis is slechts aan te geven in de waarnemingsmogelijkheid van bepaalde sterren.

Of je dat laatste als een ja of een nee ziet hangt van je eigen interpretatie af.