Het voorzetsel duidt aan waar de wind vandaan komt. Dit is belangrijk omdat de oorsprong van de wind vaak ook de aard van de wind bepaald.

De begrippen Noord, Zuid, Oost en West hangen samen met de draaiing van de aarde en de ligging van de Noord- en Zuidpool. De belangrijkste toepassing van deze "windstreken" is vanouds om aan te duiden uit welke richting de wind waait. Daarom heet het onderdeel van het kompas waarop de richting wordt afgelezen een "windroos".

Een verandering van windrichting luidt vaak een verandering van het weer in. Zeker in Nederland en België waar het veel uitmaakt of de wind vanaf het droge vasteland van Europa blaast of de lucht over de vochtige Noordzee wordt aangevoerd. Een lagedrukgebied die een westen, zuidwesten of noordwestenwind met zich meebrengt zal vaak regen met zich meebrengen. Komt de wind (in de winter) van een lagedrukgebied uit het oosten of noordoosten zal het vaak sneeuw met zich meebrengen. Oosten, ZO en zuidenwinden zijn droge en in de de zomer hete en in de winter koude winden. Zuidenwind brengt ook vaak warme lucht uit Zuid-Europa met zich mee. Een noordenwind koudere poollucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zo is de afspraak, zo hebben we de definitie gemaakt... Ik kan het ook niet helpen... Er zijn twee mogelijkheden en deze is het geworden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De windrichting wordt altijd bepaald uit de hoek waar hij vandaan komt.
Niet waar deze naar toe waait.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is op een zeilboot (zo voeren de boten allemaal vroeger) belangrijjk om te weten waar de wind VANDAAN komt, dan kan je daar je zeil op richten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Wat een drogredenering. Als je weet waar die naar toe gaat, weet je toch evenveel?
Waarom wordt een geboren en getogen Stockhomer die de keukenhof bezoekt op doorreis naar Parijs, een Zweed genoemd en niet een Fransman?

Dat is dezelfde situatie!

We hebben taalkundig de neiging om zaken te benoemen waar ze vandaag komen, en niet waar ze zijn of naar toe gaan.