Wat gebeurt er als wij als mensheid het panamakanaal open zetten?

En de atlantische oceaan gelijk laten lopen met de grote oceaan, zal dit het wereld klimaat beinvloeden?

Toegevoegd na 10 minuten:
En ervoor zorgen dat het water van het ene naar de andere oceaan kan stromen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het Panama kanaal zal geen gevolgen hebben.
Maar moest Panama los moest komen van Zuid Amerika zou dat enorme gevolgen hebben.
Ik schrijf dit omdat lang geleden , wanneer die twee nog niet tektonisch waren aan elkaar waren gegroeid , De Atlantische Oceaan een opening had , waardoor er een andere golfstroom in de Atlantische Oceaan kwam.
Wij genoten in West-Europa niet van de warme Caraibische golfstroom. Op dit ogenblik is de Atlantische Oceaan bijna volledig omsloten door land en de delen die dat niet zijn , hebben heel weinig invloed (Middellandse Zee). Dus tot Zuid Afrika en tot Vuurland is er geen instroom.. zodat he water kan opwarmen in de Caraïben en de 'stille' Sargasso (Paling) zee. Indien er nu een opening zou ontstaan zou de felle 'El Niño' stroom een opening vinden naar de Atlantische Oceaan en gans ons golfsysteem verstoren , mogelijks zou er een Zuidstroming kunnen ontstaan. Dit zou de deur open zetten voor de andere opening in het Noorden , een sterke koude golfstroom die het momenteel moet afleggen tegen de nog sterkere Zuidelijke golfstroom.
Voor een opening moeten we echter niet vrezen , maar wel voor de opwarming , die door overvloedig zoet smeltwater de warme golfstroom nu al beïnvloedt .
In beide gevallen zou het hier in de Winter stukken kouder zijn . Bij opengaan Panama : zou het hier wel eens heel droog tot woestijnachtig kunnen worden in de Zomer ( dat laatste is louter speculatie , want het zal niet gebeuren)
Een kanaaltje echter : geen probleem

Toegevoegd na 11 uur:
Als alle sluizen worden opengezet , heeft men langs de ene kant oceaan , langs de andere kant oceaan en in het midden een hoog meer. er zou geen in of uitstroom meer zijn (zie prentje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kanaal zal misschien voor een deel droogvallen, het hoogste punt van het kanaal ligt niet aan een van de twee kusten, maar ergens in het midden (+/-26 meter boven zeeniveau)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan het hoogste punt nou in het midden liggen? Dan zou er geen water in dat deel zitten. Ik zie weinig mensen op schepen met zelf meegebrachte emmertjes.