Waarschijnlijk omdat de mensen daar productiever zijn.
Maar die vlieger gaat weer niet op voor bijvoorbeeld China.
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat wij een bevruchtbare grond hebben zij mijnder dai is een van de antwoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarop is denk ik niet gemakkelijk op te antwoorden.
Ik ga het in de eerste plaats socio geografisch en historisch bekijken.
Er zijn altijd grote beschavingen geweest , met landbouwmethodes en andere technieken die ver vooruit waren op andere volkeren. Zo waren er Babylon , Het oude Egypte , Chatti , Het oude India , het oude China , De Indus cultuur en waarschijnlijk ook vroege 'Indianen beschavingen '... die allemaal in zeer vruchtbare (toen) , maar zeer warme streken waren gevestigd .
Bij de Grieken en Romeinen en nog veel later met de Zapoteken ,Tolteken ,Inca's , Maya's enz . is het zwaartepunt verschoven.
Nog later en vooral ten tijde van de industriële revolutie lag het zwaartepunt in onze regio's .
Dan is er het 'kolonalisme' gekomen : De Verenigde Staten , Australië , Nieuw Zeeland , Zuid Afrika , Het Zuidelijke Zuid-Amerika , allemaal vrij gematigde gebieden werden herbevolkt met mensen van hier ... die zich wel konden vinden in die nieuwe regio's.
De andere gebieden werden daarentegen beroofd van hun rijkdommen en werden in volle industriële revolutie en tijden daarrond naar het rijke Europa gesleept.
Met die gigantische kapitalen heeft men hier aan intellectuele en vooral materiële ontwikkeling gedaan.
Geplunderde en ook onvruchtbare gebieden heeft men onder druk van de plaatselijke bevolking en internationale opinie onafhankelijk laten worden , maar ook gewoon gedumpt nog vòór ze een eerlijke kans gekregen hebben zichzelf te ontwikkelen . Wij waren weg met hun rijkdom en zij bleven achter met een beetje 'caritatieve ' hulp. Die landen kunnen nu geen tred gouden met onze vooruitgang .
Er zijn natuurlijk nog veel redenen , die plaatselijk anders zijn ,maar ik denk toch de 'wortel' van de oorzaak beschreven te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ten eerste is het in china ook ..... piep piep koud kijk de weerkaart maar na.

in warme landen ga je gewoon sneller zitten kijk bijv naar de afrikanen die zijn bijna nooit productief. Je moet gewoon aan het werk blijven..

ik denk dat de warme landen een strakkere hand nodig hebben om te gaan werken. ze zitten vast in hun eigen loomheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heeft het niets mee te maken. Het is de politiek dat de ontwikkeling zorgt van een land en niet ofdat het koud of warm is. Kijk maar naar de golfstaten allemaal zo warm maar toch zo rijk door hun olie. Zij zijn zelfs zo rijk dat ze het hoogste technologie hebben kunnen kopen terwijl dat je die vernufte ideeën hier niet vind. In feite zou heel Afrika de rijkste continent zijn aangezien het de meeste grondstoffen van de wereld heeft. Maar het mocht niet baten. De kolonisatie heeft gans die werelddeel overrompeld en geruineerd. Als het niet gekoloniseert geweest zou zijn,dan zou het ook een trage opkomst gehad hebben zoals Japan. Japan is een mooie voorbeeld. In 1846 werd het isolationisme afgeschaft en allerlei ontwikkelingen ontstaan en dat maakte Japan een grote supermacht na 50 jaar!!!

Het hangt dus af van de geschiedenis van die landen, niet om de geografie.
Er zal altijd een alternatieve producties zijn zoals in Marokko waar ze olijfolie,druiven,vijgen,dadels geteelt worden en dat vervolgens verkocht wordt in Europa in ruil voor graan,appelen,meloenen denk ik.