Word de aarde steeds hoger? Want waarom zijn er altijd opgravingen van bijvoorbeeld steden?

Word de aarde nou steeds hoger? Dat kan toch niet? Maar als je bijvoorbeeld in de grond gaat graven vind je scherven enzo, dus vroeger lag de grond lager?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag+1

Het beste antwoord

Op sommige gebieden wel, en op sommige niet. Dit komt door de zogenaamde continentendrift, wat weer veroorzaakt wordt door de platentektoniek.

Je kan het aardoppervlak eigenlijk vergelijken met rolbanden zoals bij de kassa. Hete materie in het midden van de aarde heeft een lager soortelijk gewicht, en stijgt naar de oppervlakte. Daar gaat het in twee richtingen uiteen (het divergeert). Daar ontstaan dus twee zogenaamde platen. Op een andere plaats, komen er 2 platen bij elkaar. Daar gaat de materie weer de grond in.

De gebieden waar de materie boven de grond komt, worden constructieve plaatranden genoemd. De gebieden waar materie in de grond verdwijnt, worden destructieve plaatranden genoemd. Aan zo'n constructieve plaatranden, is de grond hoger, zo'n verhoging noemt men een 'rug'. Aan destructieve plaatranden, is er een lange groef in de grond, dit wordt een 'trog' of 'rits' genoemd.

Het gebied waar wij op leven, is de aardkorst. Er zijn 2 soorten korst: de ocianische, en de continentale korst. Logiserwijze bevindt er zich water op de oceanische, en land op continentale korst.

Waar continentale korst tegen continentale korst botst, ontstaan bergen, doordat de korst daar als het ware opgefrommeld wordt. Daardoor kan het dat je in een berg een oudere laar grond tegenkomt, met daar onder een nieuwere laag, en daar onder weer een oudere laag, enz.

Zo zijn er nog mogelijkheden waarbij bergen kunnen ontstaan, als je dat echt interesseert, raad ik je aan om "platentektoniek" te googlen. De informatie die ik net gaf, komt uit mijn aardrijkskundecursus, maar ik ken er niet genoeg van om je nog meer informatie te geven, het risico op verkeerde info is te groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee dat is niet zo, het wordt soms hier hoger en soms daar... En het wordt soms hier lager en soms daar... Alles is in beweging...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb nog nergens gezien dat een oude stad boven de grond kwam
eerder antwoord op gelijk soort vraag

Sedimentatie en Erosie hebben ervoor gezorgd dat er steeds nieuwe aardlagen zijn ontstaan.
Hierover is een schat aan informatie te lezen in de bibliotheek, maar ook op internet kom je een heel eind. Kijk eens op Wikipedia bij archeologie, opgravingen of stratigrafie.
Kijk ook eens op de website van de bron waaruit de volgende quote:

"De mensen die het langst geleden hebben geleefd, hebben ook het eerste hun troep weggegooid. De laag die onderop ligt, zal dus het oudste zijn. Hoe hoger de lagen liggen, hoe jonger de vondsten zijn die daaruit komen. Wij leggen onze tuin toch ook aan boven op de huidige bewoningslaag? We graven ons terras ook niet in de grond."
\
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door de zondvloed, hierdoor zijn dorpen en steden overspoeld omdat er water uit de afgrond en hemel kwam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jammer, bijna het beste antwoord :P
Ja het Himalayagebergte stijgt nog steeds, en ook de Alpen stijgen nog steeds, bij de laatste komt dit omdat Afrika langzaam onder Europa schuift.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals al gezegd: op sommige plaatsen vindt erosie plaats (en verdwijnt er zand en stenen) en op andere plaatsen vindt er sedimentatie plaats (en wordt al die rommel dus weer neergelegd als nieuwe aardlagen). Op plaatsen waar sedimentatie plaatsvindt, blijven oude resten goed bewaard en kun je dus archeologische vonsten doen.Een voorbeeld is een stad die onder de lava van een vulkaan terecht gekomen is (dit is niet echt sedimentatie, maar het gaat om het idee). De mensen van vroeger stopten ook dingen in de grond (b.v. Bij een begrafenis).
Dus: nee. In z'n geheel wordt de aardkorst niet hoger. Op gedeelten wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, op een manier wel, denk ik. Mensen wonen graag op vruchtbare grond, en die ligt meestal relatief laag. Hogere delen staan meer bloot aan erosie, en het zand en de klei die daar van af slijt, waait en spoelt de dalen in. Zo is heel Nederland en half België ontstaan. En ook mensen zelf voegen aardig wat toe. Land werd bemest en er werd soms zelfs vruchtbaardere grond opgegooid, afval werd tot voor kort (paar honderd jaar geleden) gewoon buiten op de grond gegooid en gebouwen werden niet zelden bovenop het puin van hun gesloopte voorgangers gebouwd. Zelfs nu nog worden nieuwe gebouwen vaak op kunstmatig opgehoogde grond gebouwd, om ze beter te funderen en droger te houden. Wegen net zo.
En hoe dikker en zwaarder de bovenlaag wordt, hoe meer de diepere lagen inklinken en zakken. Dus er is wel sprake van een evenwicht, echt veel ‘hoger’ wordt de aarde meestal niet. Maar wat ooit oppervlakte was, komt wel steeds dieper te liggen.