Is er ooit geen zwaartekracht geweest?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vlak voor of na de zgn oer knal . Niet uit eigen waarneming :) vandaar een opmerking. Mogelijk kan je je zelf ook afvragen of er een plaats of moment gaat komen waar geen zwaarte kracht Is of niet meer is ! ? Tja ? Zie het heelal als een uitdijende zeep bel in sop het begint met niks en het eindigt in niks . Dus mogelijk zijn er buiten ons uit dijende heelal weer nieuwe bellen daar tussen in en voor dat de bel er is en na dat hij geploft is of weer implodeert ? Tja het blijft verzinnen . :)

Antwoorden (4)

Nee. De zwaartekracht is er altijd geweest en zal er altijd zijn. (Al zal het effect van de zwaartekracht op grote schaal wel minder worden omdat alle sterrenstelsels in het heelal steeds verder van elkaar wegvliegen.) Je kan wel situaties voorstellen waarin de zwaartekracht niet merkbaar is (in de lege ruimte bijvoorbeeld), maar het bestaan van de kracht of wisselwerking op zich is "een blijvertje". Het zou ook een beetje raar zijn als die opeens "aan" of "uit"gezet zou worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
zwaartekracht op grote schaal zal niet minder worden. De aanwezige massa in het universum zal nagenoeg gelijk blijven. Echter wel meer gelokaliseerd. Zwarte gaten worden steeds groter en dus meer aantrekken. Wellicht bedoelen we hetzelfde hoor :-) (buiten beschouwing gelaten, de theoretische mogelijke halfwaardetijd van zwarte gaten wat >150 miljard jaar zou liggen...).
Cryofiel
10 jaar geleden
Het heelal dijt uit. De hoeveelheid massa blijft gelijk. De hoeveelheid massa per kubieke lichtjaar wordt dus kleiner. Daarmee wordt de gemiddelde sterkte van het zwaartekrachtveld kleiner. Overigens is er in de lege ruimte ook zwaartekracht, en die is wel degelijk merkbaar. Die zwaartekracht zorgt ervoor dat sterrenstelsels, en zelfs clusters van sterrenstelsels, naar elkaar toe bewegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt; ik bedoelde een vrij vallend inertiaalstelsel in een omgeving zonder nabije massa's, daarin is de zwaartekracht lokaal niet merkbaar, maar dat vond ik wat ingewikkeld klinken gezien de aard van de vraag.
:)
Thecis
10 jaar geleden
Daar heb je op zich wel een punt ja :-D
Maar in interstellaire ruimte mag inderdaad aannemen dat je versnelling 0 / constant is (zie algemene relativiteitstheorie).
Maar ik gok, zoals je al zegt, dat we dan wat mensen gaan verliezen...
Cryofiel
10 jaar geleden
In een vrij vallend stelsel is de zwaartekracht per definitie niet merkbaar, ook niet als er een heleboel nabije massa's zijn...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Akkoord.
Maar dan komen we weer op de getijde-effecten uit, die ik wilde vermijden omdat ze wel merkbaar zijn in de buurt van een massa...
Cryofiel
10 jaar geleden
Daar heb je weer gelijk in. Laten we er inderdaad maar niet al te diep op ingaan.
Zwaartekracht is een bijzondere kracht die we nog niet hebben kunnen koppelen aan de electromagnetische krachten of de kernkrachten.
Tot nu toe weten we dat zwaartekracht het effect is wat massa heeft met ruimte-tijd (datgeen waar het universum van gemaakt is). Massa vervormt dit er zorgt ervoor dat massa's naar elkaar toe gaan (https://www.youtube.com/watch?v=xvZfx7iwq94 voor een visualisatie).

Vooralsnog is er geen reden om aan te nemen dat dit niet altijd aanwezig is geweest.

Echter, zwaartekracht is niet een echt sterke kracht. We mogen er dan wel wat hinder van ondervinden (vanwege vallen e.d.), maar in vergelijking met de kernkrachten is het peanuts.
In het begin van het universum (de eerste 100.000 jaar) was het universum zo compact dat zwaartekracht weliswaar aanwezig was, maar door de dichtheid en hitte zal dit niet te merken zijn geweest.

Dus zwaartekracht is altijd aanwezig geweest, voor praktische doeleinden (dagelijkse belevenis van de gewone mens) is zwaartekracht pas later (na 100.000 jaar) "zichtbaar" geworden.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over dat zwaartekracht pas later zichtbaar zou zijn geworden: volgens unificatietheorieën zouden alle wisselwerkingen samengaan tot één wisselwerking bij zeer hoge energieën. Dus de zwaartekracht zou juist even sterk zijn geweest als elektromagnetisme, zwakke, en sterke wisselwerking meteen na de oerknal. Overigens zijn dat zeer veel kortere tijdsschalen* dan de genoemde 100.000 jaar, maar toch zou de zwaartekracht in die zin alleen maar zwakker worden naarmate de tijd verstrijkt en temperaturen dalen. Ook met de expansie van het heelal zou je moeten verwachten dat de effecten van zwaartekracht (op grote schaal) alleen maar afnemen zou ik zeggen.
Wel was het heelal in het begin homogener: de materie zat nog niet zo duidelijk samengeklonterd in sterrenstelsels e.d. De zwaartekracht was er toen dus wel volop, maar er waren nog geen geconcentreerde massa's zoals sterren en planeten om die effecten te "bundelen" op een manier zoals we dat nu zien. Ongetwijfeld bedoel je dat. *: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/forces/unigrav.html
Thecis
10 jaar geleden
Ik loop er al een tijdje tegenaan dat als je echt in detail gaat zeggen waar het op neerkomt dat je mensen verliest, zeker op een site als deze waar de kennis wat lager ligt (wat logisch is, want er zijn vragen en mensen die daarop antwoorden).
Soms breng ik het dan wat populairder (en daardoor soms niet helemaal fysisch politiek correct) omdat het dan te begrijpen is. Overigens, ik ben nu bezig met de unificatietheorie (ook het mathematische gedeelte en dit wil ik doorzetten tot de M-theorie) en het feit wat je aangeeft dat alles tot 1 wisselwerking komt, wist ik niet. Ik dacht juist dat je unificatietheorieen daarop vast liepen omdat de zwaartekracht nog niet te koppelen was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die unificatietheorieen zijn er volgens mij ook nog niet in concreto; maar het idee is wel dat ze allemaal geunificeerd worden in zo'n grand unified theory. M-theorie is concreter, maar vooralsnog geen GUT geloof ik.
Overigens gaat dit me boven de pet qua specifieke formularia. Conceptueel interessant is het wel. (Overigens ben ik het met je eens over wat je opmerkt over correctheid versus begrijpelijkheid. Mijn punt was meer een toelichting op wat ik vermoed dat je bedoelde, opdat het niet gelezen zou worden alsof de zwaartekracht in den beginne heel zwak zou zijn geweest.)
Thecis
10 jaar geleden
Dank voor de aanvulling.
Wat eng dat we het weer eens zijn :-p
In de gangbare opvattingen was er vóór de oerknal helemaal niets. In die opvatting past dat er dus ook geen zwaartekracht was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Thinking out of the box. +
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat kun je echter niet zo zeggen. "Voor" de Oerknal bestond niet. Er was geen "voor de Oerknal". Dus "voor" de Oerknal (voor zover dat al gedefinieerd is) was de zwaartekracht niet aanwezig, maar was de zwaartekracht ook niet afwezig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jullie hebben gelijk :-)
Er wordt getheoretiseerd dat zwaartekracht zich op 10^-43 seconde, vlak na het einde van het zogenaamde Plancktijdperk tijdens de Oerknal, afsplitste van de andere krachten. Toevallig is dit ook de periode waarover, theoretisch gezien, geen uitspraken gedaan kunnen worden. Maar als het zo is dan is er vanaf tijdstip 0 tot 10^-43 seconde geen zwaartekracht geweest maar was deze onderdeel van een "oerkracht" zijnde alle krachten geunificeerd samen.

Verder zijn er in het heelal plaatsen waar zo weinig zwaartekracht is of de zwaartekracht van alle objecten die je aantrekken elkaar zo tegen werkt dat de kracht die aan je trekt pratisch gezien verwaarloosbaar is. Dis is in gebieden met weinig of geen materie is, zogenaamde superholtes of bijvoorbeeld in het centrum van planeten of sterren waar alle materie ongeveer even hard aan je trekt en zich ongeveer evenveel materie om je heen bevindt (N.B. niet dat je kans maakt daar te komen gezien druk en temperatuur).