Als je diep in de zee zit, is het dan juist koud omdat er geen warmte van de zon komt, of warm door het binnenste van de aarde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interessante vraag! +

Het beste antwoord

Het is diep onder water zeker wel koud, behalve op de plekken waar de geisers (hydro thermal vents) ook wel "black smokers" genoemd, staan.
(zo tussen de 1500 en 4000m diepte)

Op de diepzee bodem, kan het hierdoor tot wel zeker + 400 graden celcius worden. Door deze onderwater "geisers" ontsnapt de hitte van binnen in de aarde naar buiten.

Hier vind je er meer info over:

http://users.telenet.be/Atalantavzw/archief%202003/Heet%20water%20diepzee%20geisels.pdf

http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i004510.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Diep is de zee is het heel koud, omdat hier inderdaad geen warmte van de zon meer bij komt, er is zelfs een grens, vanaf daar is er uberhaupt geen zonlicht meer.

En theoretisch is het mogelijk dat als de zee echt zo diep zou zijn, het opgewarmd kan worden door de aarde, maar (volgens mij) is er op aarde geen punt dat zo diep is.

Dus om antwoord te geven op je vraag, is het diep in de zee heel koud, want er is geen warmte van de zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlak onder de zeebodem kan de aardmantel zitten die ook opwarmt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warm water is tog zwaarder dan koud water. Daardoor zakt warm water naar de bodem. Het zou dus daarom warm in de bodem moeten zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warm water is niet zwaarder ;) het zet alleen uit.. (geloof ik)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist Bazorg, en daardoor is warm water lichter dan koud water.
hmm denk dat dat erg afhankelijk is van de diepte van de zee, ik zou denken hoe dieper je bij het binnenste komt dat het wel warmer word maar dan moet je wel gigantische diep, en aangezien je op de meeste plekken niet zulk diep water zal aantreffen behalve op een paar punten op de aarde zal het zijn, koud omdat er geen warmte van de zon komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles hangt er van af waar U zich bevindt . Noordelijke Ijszee ? Rode Zee, , Aan de Evenaar , Noordzee.
Het water kan aan de oppervlakte oplopen tot meer dan 30°C ….en kan vriezen (zout water bevriest iets onder O°C)
Naar de diepte toe gaat de temperatuur ook naar beneden (Zonlicht , Zonnewarmte).
De ‘spronglaag’ is een deel van de Zee tussen oppervlakte en diepzee en is onderhevig aan lagen en aan vermenging met het oppervlak. In die laag kan de temperatuur meer dan 10°C verschillen op enkele kilometers van elkaar , of enkele meters in de diepte.
Die laag bestaat niet in de Arctische zones.
Vanaf ongeveer 2000 meter diepte en lager is de temperatuur net boven het vriespunt .
Er zijn natuurlijk wel enkele ‘letterlijke’ hotspots , met vulkanisme en aardwarmte , maar die zijn vooral op de plaatsen waar de tektonische platen mekaar raken.
De aardkorst is op vele plaats waar oceanen zijn merkbaar minder dik (vooral Atlantische Oceaan )
Dat aardwarmte een beetje invloed heeft is bewezen in het Rostock Meer op Antarctica , Een vloeibaar meer onder een ijslaag van meer dan drie kilometer. Aardwarmte , enorme druk en een minimale getijde houdt dit meer vloeibaar (door de druk zelfs bij een temperatuur van -3° C)
Spronglaag wordt ook thermocline genoemd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Diepzee = vanaf ongeveer 2000 meter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben echt een zeemens en ik ga vaak zwemmen in de zee, ik merk zelf dat als ik nog aan het begin ben dat het erg koud is, naarmate ik verder zwem wordt het voor mij steeds warmer, dit is mijn ervaring ermee. succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat is ook een kwestie van wennen aan het koude water! (Geen min van mij hoor)