Is het mogelijk om ons import aardgas of anders(b.v. lucht), onder hoge druk, de grond weer in te pompen, en zodoende de bodemdaling te stabiliseren?

Heeft uiteraard betrekking in de bodemdalingsproblematiek in Groningen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat lijkt mij geen goed idee. Importaardgas is bedoeld om het te gebruiken. Het moet er toch een keer weer uit. Dit lijkt me dus dubbelop. Lucht in de aardgasvoorraad blazen lijkt mij ronduit gevaarlijk. Je krijgt dan een keer een explosief mengsel van o.a. methaan en zuurstof. Ook als deze reactie, diep onder de grond, langzaam gaat, ben je de voorraad aardgas aan het opmaken, zonder dat je er voordeel van hebt.
Ik heb wel een ander idee, dat ik nog als vraag ga stellen.
Wij produceren grote hoeveelheden koolstofdioxide. Als je aardgas verbrandt ontstaat o.a. koolstofdioxide. Dit gas kun je opvangen bij bijvoorbeeld een elektriciteitscentrale en concentreren tot nagenoeg zuiver. Dan vervolgens laag injecteren in een aardgasveld. Omdat koolstofdioxide 2,5 zo zwaar is als aardgas, zal het niet zo snel boven komen. Extra voordeel is, dat de druk wordt opgevoerd en het aardgas er gemakkelijker uit komt.