wat is een stadsmodel?

Voor aardrijkskunde moet ik weten wat een stadsmodel is..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K
Antoni
10 jaar geleden
Is de informatie op deze website http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsgeografie misschien handig voor je?
LizzzLady
10 jaar geleden
Misschien een soort van maquette van een stad of dat iemand bijvoorbeeld een beeld heeft van hoe een ideale stad er voor hem uit zou zien (qua indeling en voorzieningen, etc.).
Antoni
10 jaar geleden
LizzyLady, dat denk ik ook, dat het begrip "stadsmodel" twee betekenissen heeft bij aardrijkskunde. Als je bij Googe Afbeeldingen zoekt naar "stadsmodel" of "stadsmodellen" krijg je zowel ontwerpplattegronden te zien, als maquettes van (nieuwe) steden. Natuurlijk heeft "stadsmodel" nog meer betekenissen, zoals bijvoorbeeld een bepaald type fiets of auto, maar dat bedoelt de vraagsteller waarschijnlijk niet...

Antwoorden (1)

Een stadsmodel is als het ware een simplistische weergave van de indeling van een stad op basis van kenmerken als woongebied/werkgebied/zakencentrum. Het beschrijft dus in principe de ruimtelijke indeling van een stad en de samenhangende processen tussen deze gebieden. Bekende modellen zijn die van Burgess en het Hoyt model.