Ze praten in Suriname Nederlands. Hoe kan dat?

Ik heb in een atlas gezien dat ze in Suriname Nederlands praten.

Toegevoegd na 44 seconden:
Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (7)

Misschien omdat het oud kolonie was van de Nederlanders?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Suriame ooit een kolonie was van Nederland.
In 1975 zijn ze onafhankelijk geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 1667 waren de Nederlanders en de Engelsen aan de macht. De Nederlanders hebben de Noord-Amerikanen kolonie Nieuw-Amsterdam (later New York genoemd) tegen Suriname geruild. Zeeuwse avonturiers en de planters namen de hele macht over in Suriname
Veel Engelsen vertrokken en na een mislukte engelse poging tot herovering van de macht verdwenen ze bijna allemaal (de slaven namen ze mee).
De Nederlandse kolonie aan de Zuid-Amerikaanse kust was nu echt een feit.
De machthebber, Abraham Crijnssen, zag al snel in dat de verdediging van de plantages tegen aanvallen van de indianen en de eerste ontvluchtte slaven een kostbare zaak zou worden. Daarom verkocht hij Suriname aan de “West-Indische Compagnie” (WIC).
Het Zeeuwse toezicht op de volksplanting bleef. Dit bleef zo tot in de napoleontische tijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Sranan werd altijd als een minderwaardige vorm van uitdrukking gezien door de Nederlandse kolonisator. Zo mochten ondergeschikten geen Sranan spreken tegen hun meerderen. Dat was streng verboden en later in de twintigste eeuw nog steeds onbeleefd gevonden. Zelfs nu nog zit het in de opvoeding ingebakken, dat je geen Sranan spreekt tegen een meerdere of oudere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Datte na tru! You mus orrie you moffo, you mus takkie Nederlands. Yoe lou!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar er worden in Suriname toch nog veel meer talen gesproken dan Sranang en Nederlands? De Indiers en de Javanen spreken toch ook hun eigen talen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja luister. Mlodewijk weet niet waar hij het over heeft. Ik kan mijn frustratie alleen op deze manier uiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begrijp ik, no spang.
Ja stippel in Suriname worden verschillende talen gesproken, Javaans, Hindoestaans, Nederlands, Chinees.
En dan is het Sranan tongo (Neger Engels) in het bos weer net even anders als in de stad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dirk en Edje, dat klopt als een bus!
Allemaal onjuiste of gebrekkige antwoorden.
De werkelijke redenen zijn:
1. Suriname was een Nederlandse kolonie
2. De bevolking sprak vele talen, daarom moest de overheid eisen, dat als taal van onderwijs en bestuur Nederlands zou worden gebruikt.

Opmerking 1: In landen met een gemeenschappelijk inheemse taal is dat niet nodig.
Opmerking 2: Geen van de inheemse talen komt overeen met de werkelijke machtsverhouding in het land, en kon dus nooit worden gekozen als gemeenschappelijke taal. Analoog aaan het probleem van Europa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er in Suriname vele talen gesproken worden, is de basistaal Nederlands, zodat toch iedereen met elkaar kan communiceren.

Dat is dan ook de reden dat Surinamers over het algemeen uitstekend Nederlands spreken: Ze hebben deze taal eenvoudigweg nodig om met landgenoten te communiceren die thuis een andere taal spreken dan zij.

Zo beheersen Surinamers over het algemeen de Nederlandse taal een stuk beter dan bijv. Antillianen, die als gemeenschappelijke voertaal het Papiamento hebben.

De basis voor de Nederlandse taal als voertaal ligt vanzelfsprekend in het feit dat Suriname een Nederlandse kolonie is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De basistaal is echt geen Nederlands. De overheid verbiedt het gebruik van de lokale talen. Ik had het stopwoord 'Me dinki' opgepikt omdat ik het wel cool vond klinken. Mij werd wel te verstaan gegeven, dat ik dat als docent aan de Universiteit van Suriname niet mocht gebruiiken, was sranan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om mij heen werd zelden Nederlands gesproken, aallen bij officiele gebeurtenissen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja wat is de basistaal. De basistaal is in mij ogen de taal die vanuit de overheid wordt gestimuleerd en waar op school les in wordt gegeven. Op school wordt Nederlands geleerd en gesproken en daar horen dus andere talen (bijv. Sranan Tongo) niet thuis. Dus het lijkt mij ook logisch dat een leraar aan de universiteit geen Surinaamse kreten erin gooit. En ja op straat praten veel mensen sranan tongo. Vooral de minder geschoolden, maar dat is een logisch gevolg van het bovenstaande.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je in die atlas ziet is dat het Nederlands de officiële taal van Suriname is, de taal van de overheid en het onderwijs. Dat is omdat Suriname tot 1975 een nederlandse kolonie was.
De dagelijkse werkelijkheid is veel gevarieerder en zijn er bevolkingsgroepen die Sranan, Hindoestaans, Chinees, Javaans, Saramaccaans, Engels en Portugees spreken.
Wat je in die atlas ziet is dat het Nederlands de officiële taal van Suriname is, de taal van de overheid en het onderwijs. Dat is omdat Suriname tot 1975 een nederlandse kolonie was.
De dagelijkse werkelijkheid is veel gevarieerder en zijn er bevolkingsgroepen die Sranan, Hindoestaans, Chinees, Javaans, Saramaccaans, Engels en Portugees spreken.