waarom word het midden oosten het midden oosten genoemd? als je kijkt naar azie ligt het land midden oosten niet in het midden van het oosten

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

Natuurlijk is er geen land dat Midden-Oosten heet, dus ik neem aan dat je de regio bedoeld.

De term Midden-Oosten is betrekkelijk jong en dateert van rond 1900. In die tijd bestond het Ottomaanse Rijk nog. Alle gebieden die toen of eerder deel waren van het Ottomaanse Rijk werden aangeduid met de term het Nabije Oosten. China en nabije landen stonden bekend als het Verre Oosten. De regio daartussen kwam zodoende bekend te staan als het Midden-Oosten.

Na het uiteenvallen van het Ottomaanse rijk is de terminologie veranderd en de term het Nabije Oosten nagenoeg verdwenen. Wat vroeger het Nabije Oosten genoemd werd staat nu bekend als het Midden-Oosten terwijl sommige gebieden die vroeger tot het Midden-Oosten gerekend werden daar nu buitenvallen, bv. India.

Geografische termen zijn trouwens erg aan verandering onderhevig. De term De Nederlanden, bijvoorbeeld, kwam eerder grotendeels overeen met wat nu Nederland, België en Luxemburg zijn. Dit maakt het niet makkelijker om de geschiedenis in te duiken omdat je je altijd bewust moet zijn wat een woord, regio, etc. in die tijd betekende - en dit wil nogal eens anders zijn dan de huidige betekenis!