Komt in september en begin oktober in Nederland ook nog gevaarlijke UV straling voor?

In die tijd staat de zon rond midderdag veel dichter bij de horizon dan in juni en juli.

10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, het hele jaar door is er schadelijke UV-straling, alleen minder dan in andere tijden van het jaar. De UV-straling is overigens het meest schadelijk in het voorjaar, dan is de ozonlaag het dunst boven ons land (sterkt aan door de zon!) en zijn mensen het minst (natuurlijk) beschermd.
In het najaar is de UV-straling lager doordat de zon zuidelijker staat (onder de evenaar ipv erop of er noordelijker van) en er zijn vaak meer wolken, die houden ook wat straling tegen. Maar stel dat er sneeuw ligt en het is een wolkenloze dag (kleine kans in de maanden die je noemt) zal er weer meer straling zijn.
De sterkte van die straling staat onder andere op de site van weeronline. Wellicht ook op de site can het KNMI, maar het lukt nu even niet dat voor je te controleren. Op weeronline wordt de stralingssterkte per dag aangegeven.