Hoe ver weg zijn de wolken die ik aan het einde van de horizon zie?

Wolken die achter de horizon staan, zijn niet meer zichtbaar. De wolken die nog daarvoor aan het einde van de horizon staan, zijn nog net wel zichtbaar. Als men naar deze wolken zou gaan en vanaf daar recht naar beneden zou vallen, hoe ver van het oorspronkelijke punt zou met dan neerkomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Buienwolken kunnen heel hoog zitten, tot wel meer dan 10 km. hoog.
Bij helder weer kan je die van heel ver al zien, veel meer dan 10 km.
Mogelijk meer dan 20 km.
Maar kleine buien die aanzienlijk minder hoog gaan, kunnen slechts 5 km. ver weg zijn.
Het is dus vooral afhankelijk hoe hoog de wolken zitten.
Een opkomend regenfront, met hele hoge bewolking, kan je al op meer dan 30 km zien.

Toegevoegd na 8 minuten:
Tegenwoordig kan je dit prima op de buienradar bekijken.
Als je heel in de verte wolken ziet, kijk je op de buienradar waar ze zitten en kan je ongeveer schatten hoe ver ze weg zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@viridiflavus, Puik! Wil je hier een antwoord van maken? Dan lezen nog meer mensen het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
viridiflavus. ja je hebt gelijk, de vraag is ook erg moeilijk te beantwoorden, dus heb ik het algemeen gehouden, de 'vegen' in de lucht zijn ook wolken en die zitten heel erg hoog, jouw lichtende nacht wolken ook.
En waar staat de kijker zelf, in de stad of aan het strand.
maar gemiddeld met wat men onder wolken verstaat, kan je met de buienradar goed uit de voeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De horizon is gemiddeld 4,7 kilometer verder.
De afstand naar de horizon is namelijk, bij vrij zicht:
Afstand = Vierkantswortel van 13 maal de kijkhoogte, waarbij de afstand in kilometers is, de kijkhoogte in meters.
Gemiddelde kijkhoogte zal zo ongeveer 1,70 meter zijn, dus:
(13*1,70=22,1
En dan dus de wortel van 22,1 en dat is 4,7. Met die formule en de wetenschap hoe hoog een wolk zit, kun je het berekenen. Tot zover de wiskundige benadering :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan moet je toch nog steeds weten hoe hoog de wolken zitten? :-)

Andere antwoorden (1)

het is mij overkomen , dat ik bij helder weer boven in het draaiende gedeelte van de euromast was , en duidelijk de domtoren van Utrecht zag , die dag had het geregend en was de lucht schoon van stof enz , en was de lucht kraak helder en schoon mede ook omdat daarna de zon scheen op de dom in Utrecht was hij goed te zien , en dan spreken we toch gauw van ongeveer 50 km afstand , dus met wolken kan het ook heel ver zijn , vanuit breda heb ik ook wel eens de euromast gezien , dus bij helder weer kijk je gauw een groot eind weg